Do podniku nastoupil v roce 1979 po studiích a od té doby vystřídal mnoho pozic. Začínal jako výzkumný a zkušební pracovník, byl i ředitelem škodováckého Ústředního výzkumného a zkušebního ústavu a Škody Výzkum s.r.o., v posledních letech se dostal k vedení projektů. Toto ocenění získávají zaměstnanci, kteří svojí prací nejvíce přispěli k rozvoji společnosti.

Za co konkrétně jste medaili obdržel?
Za dosažené výsledky projektu nových tramvají pro maďarské město Miskolc, který již dva roky vedu. Vloni jsme postavili dva prototypy, úspěšně proběhly jejich zkoušky, získali jsme typové povolení maďarského drážního úřadu a povolení k provozu těchto dvou tramvají, a to dva měsíce před smluvním termínem. Velice si vážím ocenění, které jsem získal, ale je to i práce celého týmu lidí, se kterými ve Škodovce na tomto projektu spolupracuji. Ocenění proto nepatří jen mně, ale rovněž všem mým kolegům.

Potěšilo vás ocenění, které jste získal? Kam si medaili dáte?
Ocenění mne v první řadě překvapilo, ani jsem nevěděl, že se nové ocenění medailí Emila Škody připravuje. Potěšilo mne, že ocenění získala každodenní práce na projektu, která byla z mé strany i ze strany mých kolegů v týmu velmi náročná, vyžadovala neustálé hledání a ověřování těch nejlepších řešení. Každý sám i kolektivně v týmu jsme se museli vypořádat s problémy, který vznik nového výrobku zákonitě přináší. To úsilí přineslo výsledek, který v tak krátkém čase je podle mne snad i lepší než očekávaný. O tom, kam si medaili dám, jsem ještě ani neměl čas uvažovat.

První tramvaj pro maďarské město Miskolc jezdila ve zkušebním provozu v ulicích Plzně již patnáct měsíců po podepsání kontraktu. Jak se vám podařilo ji tak rychle vyvinout a vyrobit?
Celý náš tým pracoval obrazně řečeno dnem i nocí, abychom včas představili vozidlo našim zákazníkům a proto mě také potěšilo velmi pozitivní hodnocení tramvaje Miskolckým dopravním podnikem i to, když při projížďce tramvají v červnu v Plzni prohlásil primátor Miskolce, že tramvaj nejlépe vystihuje pouze jedno slovo – impozantní. Navíc splňuje všechny nejnovější normy, které například požadují, aby při stanovených kolizních scénářích nebyli ohroženi cestující ani řidič.

Tramvaje z Plzně jezdí například v Praze, lotyšské Rize, polské Wroclawi nebo v italské Cagliari. Čím se liší ta pro Miskolc?
Jedná se o nejširší vůz, který Škoda Transportation vyrobila, a působí velmi prostorně i uvnitř. Navíc nabízí zajímavý moderní design s ekologickým motivem zelených květin na bílém podkladu. Tramvaj samozřejmě vychází z osvědčených konstrukčních řešení. Je obousměrná pětičlánková se třemi pevnými podvozky, z nichž dva krajní jsou hnané a prostřední běžný. Vejde se do ní více než 300 cestujících, kteří se mohou těšit na klimatizovaný vůz a moderní informační systém včetně LCD obrazovek. Dostatek prostoru je připraven i pro kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí.

Moderní tramvaj 26 T již jezdí v Miskolci – jaké jsou na ni první reakce v Maďarsku?
Již zájem při převozu tramvaje do Miskolce na začátku července byl překvapivý – ve 2 hodiny v noci čekalo před depem na příjezd tramvaje asi 300 lidí, včetně vedení dopravního podniku i města. Když jsme s tramvají v Miskolci začali jezdit ve zkušebním provozu, lidé se zastavovali a mávali. Svou roli určitě sehrálo i to, že obyvatelé města byli vtaženi do děje kolem výběru barevného řešení vozu, kdy mohli hlasovat o ten „nej" návrh. I proto vzali tuhle novou tramvaj tolik za svou.

Jak se vůbec člověk stane projektovým manažerem tramvají ve Škodovce?
To je zajímavá otázka, myslím si, že každý projektový manažer si najde tu svou cestu. Já pracuji ve Škodovce od ukončení studií, nejprve ve výzkumu obráběcích strojů, dále ve škodováckém výzkumném a zkušebním ústavu, v tehdejší Škodě a.s. a holdingu a nyní ve Škodě Transportation. K řízení projektů jsem se dostal při restrukturalizaci Škodovky po roce 2000, podílel jsem se i na projektu stavby nových hal Škody Transportation. Zkušenosti z vývoje, posuzování a controllingu projektů i práce na návrhu nových hal byly pro řízení projektu vývoje tramvají velkým přínosem. Co je na takovém projektu přitažlivé, je vývoj od prvních suchých technických specifikací, přes projekční a konstrukční řešení viditelné již ve třech rozměrech na displeji, které se „obalí" do designu. Potom vznikají první kusy plechů a postupně celá tramvaj, která předchozí vizualizace zhmotní a „ožije". Teď již chybí „jen" dokončit ostatní tramvaje a udržovat je tak, aby spolehlivě sloužily v Miskolci po celou dobu jejich životnosti, tedy minimálně 30 let. A teprve v dlouhodobém provozu se může prokázat, jak dobrá práce při vývoji i výrobě byla odvedena.

close Tramvaj pro maďarský Miskolc zoom_in