Jedu zkontrolovat, jak to vypadá na Karlovarské třídě. Je kolem desáté hodiny dopoledne, ve voze jsou většinou studenti. Hlásí se stanice Pod Záhorskem, skoro poslední ´stará´ zastávka na staronové cestě.

Následuje Lékařská fakulta, ale už se ozývá upozornění. „Až do odvolání je zrušena zastávka Boženy Němcové,“ hlásí příjemný hlas. Jeden z mladíků se okamžitě odpojuje od skupinky a připravuje se k výstupu. „Tak to budu muset vystupovat tady,“ ještě hlesne, než vystoupí. Bez zastávky nazvané podle známé spisovatelky se musí Plzeňané ještě měsíc obejít. „Zastávka Boženy Němcové začne fungovat až od začátku října,“ vysvětluje Luděk Kejzlar z odboru investic města.

Úsek od Lékařské fakulty až ke křižovatce Karlovarská – Na Chmelnicích je v pohodě, silnice, kolejiště i okolní trávník jsou upraveny. Přístřešek zastávky je orámován červenou barvou. „Tak jsou označeny nové stanice už delší dobu,“ usazuje mě Jiří Kohout z dopravních podniků. Myslel jsem si, že je to naprostá novinka.

Hned po přejezdu křižovatky ale tramvaj vjíždí na bojiště. Všude hormady zeminy, těžká mechanizace – bagry, válce, náklaďáky. Obrysy vylepšené zastávky Boženy Němcové už jsou patrné, zatím ale kolem ní tramvaj projede bez povšimnutí.

Blíží se peklo

Přibližujeme se k zastávce U Družby. Tady je největší peklo. „To snad nikdy neskončí,“ běduje Plzeňanka Martina Zahálková, když vidí stavební spoušť hlavně u čtvrti zvané Berlín. Podchod zmizel a následoval tak již dříve zlikvidovaný podchod u Lékařské fakulty. „Redukcí podchodů došlo ke zjednodušení staveb. Hlavní změnou je rozšíření ostrůvků, prosazení bezbariérovosti u zastávek. Došlo ke zvýšení bezpečnosti, když mluvíme o tramvajové trati. Sloužila třicet let, což pochopitelně přinášelo spoustu rizik,“ upozorňuje Jiří Kohout.

A jede se dál. Po nových kolejích dorazíme na Sokolovskou. Dokončenou zastávku zdobí zámková dlažba, omezení zvýrazňuje pouze oplocení mezi kolejištěm a silnicí. V provozu je jen jeden jízdní pruh směrem do centra. Severka znamená předěl, za ní už je se staveništěm konec. Dál rekonstrukce nedorazila.

Konec v březnu

Plzeňka už je klasickou starou zastávkou s podchodem, který nikdo nepoužívá. Cestující bez rozmyšlení přecházejí kolejiště. Na zábradlích prosvítá rez. „Zhruba úsek od Severky ke konečné na Košutce rekonstrukce tramvajové trati ještě čeká,“ říká Jiří Kohout. Tramvaj doráží na konečnou, jízda už je přece jen hlučnější. „Pochopitelně, opravené tratě nabízí tišší provoz,“ potvrzuje projektový manažer.

Vracím se nazpátek. U Družby vystupuju. Silnice směrem do města je vedená v jediným pruhu, po chodníku se ani nedá jít. Prostě staveniště. Na křižovatce musí auta odbočit doleva do Aleje Svobody. „Úsek od Aleje Svobody k ulici Boženy Němcové bude zavřený maximálně do pátku 9. září,“ hlásí Kejzlar z odboru investic.

Úsek od Aleje Svobody k ulici Boženy Němcové je prostě nejpekelnější. Dodělává se tady kanalizace, osvětlení, obrubníky, povrchy silnic, v plánu je také zatravnění meziploch. „Kompletní stavba se musí předat do března příštího roku,“ upřesňuje Kejzlar.

Tramvaj už je zase pod Záhorskem a blíží se k centru. „Hlavně, že ta tramvaj už zase jezdí, i když to zatím není rozhodně rozkvetlou alejí,“ komentuje situaci starší paní Věra.