Je to zřejmé ze úterní schůzky politiků z ODS a ČSSD, kteří si začali navzájem vyjasňovat argumenty, každý pro variantu, kterou upřednostňuje. ODS měla tramvajovou trať ve volebním programu a na stavbě za více než 600 milionů korun trvá. Naproti tomu hlasy z ČSSD o tom, že mnohem levnější trolejbus by záměru dopravně obsloužit Borská pole včetně univerzity stačil, už slábnou.

„V tento okamžik jsem více nakloněn realizaci tramvajové trati,“ připustil po rozpravě ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD). Dodal, že v dalším kole jednání budou chtít sociální demokraté ještě informace o případné bytové výstavbě v okolí nebo o obchodní zóně, která se v blízkosti rýsuje. Jeho stranický kolega a náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák je však zdrženlivější a dál argumentuje levnějším trolejbusem, který je možné pořídit přibližně za desetinu nákladů. „Je to věc priorit a posouzení v kontextu dalších městských investic,“ uvedl Šimák.

Podle technického náměstka primátora Petra Runda (ODS) je nyní poslední šance postavit nové tramvajové kolejiště s podporou peněz z Evropské unie. „Jde o 150 milionů korun. Pokud to nevyužijeme, tu trať k univerzitě už pak nikdy nepostavíme. Jedině za městské peníze,“ tvrdí Rund. K tomu se přidává i primátor Martin Baxa (ODS). „Projekt je klíčový pro obsluhu nové rozvojové oblasti města a především pro univerzitu. Jednoznačně jej preferuji,“ uvedl Baxa. Dodal, že finance na stavbu tramvajové trati má město zajištěné. Kromě evropské dotace by město čerpalo přibližně 300milionový úvěr od Evropské investiční banky a zbylých asi 150 milionů korun by vydalo po 50 milionech z vlastního rozpočtu. „Byly by totiž rozloženy do příštích tří let,“ upozornil náměstek Zrzavecký.

Zastupitelka Jaroslava Maříková (Občané.cz), která pracuje pro Západočeskou univerzitu právě na rozvojových programech, tvrdí, že klíčové je hlavně rychlé řešení. „Tramvaj se připravuje dlouho a jsou na tom závislé další projekty financované z EU,“ upozornila Maříková. Dodala, že pokud město zaručí, že dokáže vybudovat levnější trolejbusovou variantu, ale ve stejném termínu, vážnější problém nevidí.

Prodloužení tramvajové trati připravuje město několik let, a pokud dojde k politické shodě, stavba by měla začít v polovině roku 2012.

Tramvaj versus trolejbus

Tramvaj: zruší se konečná č. 4 na Borech a koleje povedou Kaplířovou ulicí k univerzitě a Tesku. Jde o investici za 600 milionů Kč.
Trolejbus: měl by stát jen asi desetinu nákladů, k univerzitě by mířil z opačné strany: navázal by na trolejové vedení od jižního nádraží na Borská pole, kde by u Teska uhnul a vedl k univerzitě.