S nostalgií vzpomínají Plzeňané například na prodejnu s novinami, která stála do dubna letošního roku na náměstí Republiky dlouhých 122 let. Důvodem konce legendárního tabáku byl rapidní úbytek zákazníků. „Dřív jsem měl pět trafik po Plzni s dvanácti zaměstnanci. To se po čase zredukovalo na jednu prodejnu na náměstí, kde jsem byl sám. Je to tu mrtvé. Začalo to tím, když se v roce 2007 otevřela Plaza. Okamžitě bylo znát, že se centrum vylidňuje a že se zákaznici přesunuli tam,“ uvedl Jiří Mašek, bývalý majitel Orin Tabáku na náměstí v Plzni.

Lidé navíc podle něj přestávají číst noviny a časopisy, jenž jsou jedinými artikly, na kterých trafiky vydělávají. „Většina zákazníků si jde jen pro cigarety. A pro každou trafiku dnes platí, že nejhorší, co se může stát je, když prodáte právě cigarety. To je sortiment, ze kterého máte jako prodejce nejmíň peněz. S nájmem jsem problém neměl, krámek byl malý, to bylo v pořádku,“ řekl dále Mašek a smutně vzpomínal na šestinásobně vyšší tržby (oproti roku 2022), které měl před 20 lety.

Primátor Plzně Roman Zarzycký.
Zarzycký: Jsem workoholik. Chci být primátorem, který město efektivně řídí

„Pamatuji si na dlouhé fronty lidí, co tu tehdy stály. I v sobotu jsme museli pracovat ve dvou. Když jsem viděl denní tržby z roku 2000 až 2005, koukal jsem na to jako blázen. Byly šestinásobné oproti těm dnešním. Zachraňoval nás jen prodej kalendářů před trafikou, kde jsme nabízeli přes 400 druhů diářů a 350 druhů kalendářů,“ vysvětlil bývalý majitel.

Plzeňany konec známého plzeňského tabáku mrzí. „Chodil jsem tam pravidelně pro křížovky. Pan majitel měl velký výběr, asi největší v Plzni – prodával jich tam přes 200 druhů. Je mi moc líto, že musel skončit, chodil jsem k němu moc rád. Tradičních trafik v centru města, kde bydlím, už mocí není,“ zavzpomínal Plzeňan Jiří K.

V centru Plzně se dnes nyní prosazují spíše obchody s módou nebo kosmetikou. Velkým trendem jsou v současné době hlavně přírodní kosmetické produkty. „Zákazníci dnes čím dál více vyhledávají organické produkty. Náš obchod navštěvují hlavně ženy, které oceňují, že nabízíme zboží bez parfemace s ingrediencemi z přírody,“ řekla vedoucí jedné z prodejen na náměstí s přírodní kosmetikou, která zde vznikla před dvěma lety. „Náměstí se dnes hodně rozrostlo o krámky s drogerií a kosmetikou, což jsou typy obchodů, které se zde podle mého názoru mají šanci dlouho udržet,“ dodala.