Postupem času získalo spoustu příznivců i u nás. A tak například plzeňský Trabantklub letos slaví čtyřicet let své existence.

A oslavy, které se uskutečnily o víkendu, nebyly ledajaké. Asi padesátka majitelů trabantů, ať už těch v historickém hávu nebo vylepšených módní tuningovou metodou, se sjela na Butově na Plzeňsku. Sobota se nesla v duchu soutěží, a tak se jezdil slalom do vrchu, orientační závod a vše bylo zakončeno jízdou zručnosti. V neděli majitelé představili své čtyřkolé miláčky na Borských polích u nákupního centra.

Asi největšího obdivu se dostalo předchůdci trabantu s názvem P 70 vyrobenému v roce 1957 a takzvanému kýblvágnu, který sloužil pohraniční policii NDR a ve své době měl najít uplatnění i jako plážové vozítko v Itálii a Řecku. Obě auta patří spolu s dalšími devíti do sbírky dlouholetého člena Trabantklubu Plzeň Pavla Křováka. Ten si svého prvního trabanta pořídil v roce 1982. „Byl to kombík, sloužil mi skvěle patnáct let. Trabant má jednoduchou konstrukci, je to auto, u kterého můžete vyměnit motor na ulici nebo ho opravit na mezi. Vždycky vás doveze. Já říkám: Kdo neměl trabanta, nepochopí!“ usmívá se nadšenec, a dodává, že oblibu těchto vozidel potvrzuje i to, že do Čech bylo celkem dovezeno 160 tisíc trabantů, z nichž je ještě třicet tisíc v provozu. Dodnes se proto také vyrábí celý sortiment náhradních dílů, a tak není problém cokoli vyměnit. „Náš klub má tři sta členů, a nejen těch, kteří mají trabanta už dlouhá léta. V poslední době přibývá mladých, kteří si bakeliťák pořídí jako takzvanou nákupní tašku. Je to zřejmě dáno i tím, že obsah kufru je půl druhého kubíku, což je u osobních aut docela ojedinělé,“ říká Pavel Křovák.

Na chvíli nás však přerušuje jeden z návštěvníků, který potřebuje nutně sehnat jeden z náhradních dílů, a rozhovor se začne hemžit technickými termíny. Ještě se dozvíme, že Pavel Křovák projel s jedním ze svých trabantů celou Itálii a v současné době se chystá na červnové setkání do kolébky fenoménu zvaného trabant – do německého Zwickau.

„Bude to asi obrovská akce vzhledem k tomu, že trabant slaví padesátiny. Vloni to nebylo kulaté výročí a přijelo tři a půl tisíce majitelů trabantů a přišlo se podívat přes třicet tisíc návštěvníků,“ dodává Křovák a pak už se věnuje dalším zájemcům o radu či krátké popovídání. Na ploše před nákupním centrem jsou vystaveny nejrůznější modely auta typického nejen svým motorem, ale i karoserií vyrobenou převážně z duroplastu. „Jó, vrazit s tím do zdi, tak zbyde jen halda trsátek,“ směje se jeden z návštěvníků akce, osmnáctiletý Václav Janda. Pak ale dodává, že toho žlutého krasavce vylepšeného nejrůznějšími tuningovými úpravami a italským klaksonem by klidně bral.