„Je položený na hlavním průtahu, od značky Chválenice. Prostupuje vlastně celou vsí. Instaloval se v říjnu 2018. A od té doby nejsou auta skoro slyšet. Člověk se až lekne, když z takového speciálního povrchu na konci obce sjede. Začne to více drncat a rezonovat,“ uvedl místostarosta Chválenic Jiří Šustr.

Výměnu dělalo ředitelství silnic a dálnic, protože ve Chválenicích vede silnice první třídy. „Byla to jejich investiční akce. Náklady se vyšplhaly na zhruba čtyřicet osm milionů korun,“ konstatoval místostarosta Chválenic.

V Plzni je tichý asfalt použitý na Rokycanské třídě. A obyvatelům této oblasti se výrazně ulevilo. „Dříve a zejména v létě to bylo hrozné, bylo nutné větrat, ale pak člověk neslyšel ani televizi, natož, když se s někým bavil,“ popsal Matyáš Smolík.

Podle odborníků nejvíce hluku z dopravy vzniká při pohybu pneumatik po silnici a hlučnost motorů je vedlejší. Na povrchu vozovky tedy velmi záleží. Při snižování hluku z dopravy lze využít řadu opatření, která zahrnují tradiční a běžné aplikované instalace protihlukových stěn, snižování maximální povolené rychlosti či využití akustických výplní budov (oken). Tichý asfalt se v České republice dosud používá jen ve velmi omezené míře. Tato technologie přitom dokáže hluk projíždějících automobilů snížit až o několik decibelů. „V loňském roce jsme nízkohlučný koberec položili na I/20 v průtahu Chválenic. Je i na části obchvatu v Třemošné. Letos ale žádný takový projekt nemáme,“ řekl vedoucí provozního úseku Správy Plzeň, Ředitelství silnic a dálnic ČR Michal Syřínek.