Sem tam se v nich schovávají lidé před deštěm, ale v době, kdy je v Česku o tři milony více aktivních SIM karet do mobilních telefonů než obyvatel, z budek téměř nikdo nevolá. Přesto je Telefónica O2 Czech Republic ve větší míře rušit nebude a i nadále se bude starat o jejich nákladnou údržbu po útocích vandalů.

„Síť veřejných telefonních automatů postupně a dlouhodobě optimalizujeme. Nejedná se však o žádné dramatické snižování počtů, řádově jde o jednotky procent ročně,“ sdělil mluvčí telefóniky Martin Žabka s tím, že sít automatů společnost rozhodně zcela zrušit nehodlá.

„Telefonní budky mají stále své místo ve světě komunikace. Kromě určitého objemu komerčních volání budou pořád mít své nezastupitelné místo při voláních na tísňové linky a v krizových situacích,“ pokračuje Žabka. Podle něj mají budky také nezastupitelnou úlohu jako náhradní řešení pro případ rozbitého, zapomenutého či vybitého mobilu. Svůj velký význam mají podle něj i v nemocnicích a pro zdravotně postižené občany. Například prý automaty podporují použití naslouchátek s indukční smyčkou pro lidi s poruchou sluchu.

Pro většinu lidí je ale používání telefonních budek hudbou daleké minulosti. „Nevím proč do jejich údržby stále vrážet peníze. Já jsem například z budky volala naposledy někdy před deseti, možná patnácti lety a v případě potřeby bych asi stejně požádala někoho, aby mi půjčil mobil, než jít do budky. Asi by se nic nestalo, kdyby je nechali dožít a ušetřili za jejich opravy. Pak bysme mohli možná volat levněji,“ míní například Plzeňanka Karolína Lešovská.

„Přesná čísla a částky týkající se provozu veřejných telefonních automatů jsou předmětem obchodního tajemství. Obecně však platí, že se snažíme být co nejefektivnější a zároveň funkční automaty udržovat v co nejlepším stavu. Odstraňování následků vandalismu přijde ročně na desítky milionů korun,“ sdělil Žabka. Dodal, že výjezdů techniků společnosti Telefónica O2 k poškozeným automatům jsou desetitisíce.