Už dva roky funguje projekt Západočeské univerzity v Plzni a Vysoké školy Deggendorf, při němž studenti pracují právě na takovém vozidle.
„Obě školy vždy dostanou zadání a studenti se problémem zabývají. Tohle auto nebude vhodné na cestu do Španělska, ale lidé na vozíku by jeho obsluhu měli zvládnout sami včetně nastupování a vystupování,“ upřesňuje Vilém Dostál, který na deggendorfské univerzitě učí a projekt tu vede. Oříškem prý bylo vyřešit nastupování. „Kromě klasického nájezdu vymysleli konstruktéři systém podobný vysokozdvižnému vozíku, který vozíčkáře do vozu přenese,“ popisuje Dostál.
Mezi pětadvaceti studenty, kteří v Německu na elektromobilu pracují, je i Wolfgang Haselwarter. „Věřím, že tyto vozy opravdu budou jezdit po silnicích, poptávka po nich vzhledem k počtu starších lidí poroste,“ míní Wolfgang, který se před časem zúčastnil i mezinárodního workshopu v Plzni. Zde studenti obou škol prezentovali své výsledky. „Kolegové z ČR jsou lepší v tom, že spolupracují s designéry. Ti umí návrhy nakreslit a, jak se říká, lépe prodat,“ pochválil českou stranu student.
Spolupráci mezi fakultami oceňuje i vedoucí české části projektu Stanislav Hosnedl z Fakulty strojní ZČU. „Naši studenti velmi úzce spolupracují s Ústavem umění a designu. Právě konstruktéři a designéři jsou totiž ti, kteří nakonec rozhodují o finálním výsledku,“ tvrdí Hosnedl.
Na ZČU se minulý semestr projektem zabývalo asi 80 nadšenců, mezi nimi i studenti fakulty zdravotnických studií. „A zapojíme i elektrikáře z fakulty elektrotechnické,“ plánuje profesor. I on věří, že tyto elektromobily spatří světlo světa. „Na nejlepších projektech budeme dále pracovat, hotový návrh bude podroben kritice, posoudí se rizika a při kladném hodnocení se opravdu zrealizují,“ podotýká Hosnedl.
Německá strana plánuje v nejbližších letech vytvořit prototyp vozítka, okolím univerzity by se mohl prohánět už za čtyři roky. „V roce 2015 se bude v Deggendorfu konat veletrh. Tam by se mohl předvést,“ věří Dostál.