Jedno takové sestavili studenti plzeňské elektroprůmyslovky. Včera s ním bodovali na Technické olympiádě.

„Vytáhli jsme ho z likvidace a prošel kompletní generálkou," říká o trabantu maturant Ondřej Chára. Hlavní výhodou zelenobílého krasavce je jeho ekologičnost a ekonomicky výhodný provoz. „Na jedno nabití ujede až sto kilometrů. Rychlost je omezena konstrukčně na 70 kilometrů v hodině. Je to kvůli brzdám, řízení, řazení a podobně," vysvětluje Ondřej, velký nadšenec do veteránů. A rychlost nabíjení? Za 6-8 hodin je plně nabitý.

Nevýhodou je vysoká pořizovací cena, tenhle prototyp vyšel jen na několik desítek tisíc korun. „Cena je nízká díky tomu, že máme baterie zapůjčené a nemuseli jsme je kupovat," doplňuje student.

Nápad na sestavení elektromobilu se zrodil už před lety v hlavě Karla Englera, učitele Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy elektrotechnické v Plzni. Ale teprve loni na podzim měl pohromadě ten správný tým, který se do sestavování pustil. Kromě Ondřeje na autě pracovali Jan Karpíšek (3. ročník) a Tadeáš Miňha (1. ročník), každý z nich autu věnoval 350 hodin svého času.

Pomáhali také třeťák Tomáš Fryč a druhák Marek Drahota. Týmu se podařilo sehnat auto určené k sešrotování. „Kluci původního trabanta rozebrali do posledního šroubku," říká Engler, který studentům radil a vedl je. Kromě trabantu ve škole vzniká také motokára na elektropohon, ta má ale motor slabší.

Trabant studenti přivezli na soutěž zatím na přívěsu. „Čekáme na řemen, který si necháváme dělat na zakázku. Pak už bude možné se v ekotrabantu svézt." Na silnice se ale jen tak nepodívá. „Auto zůstane ve škole jako výuková pomůcka. Studenti ho budou pořád vylepšovat," říká Ondřej Chára. Jeho už se to zřejmě příliš týkat nebude. Letos maturuje a rozhoduje se, zda se přihlásí na Fakultu elektrotechnickou ZČU.