Ve skutečnosti v sobě však originální čtyřkolka skrývá mnohem víc – do stran výsuvné sedačky, madla na přidržení či knypl místo pedálů. To vše kvůli snadnému cestování vozíčkářů, pro něž je autíčko určené.
„Cena za jeho pořízení by se měla pohybovat okolo 320 tisíc korun," říká studentka Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni Kristýna Pechová, jež společně se sedmi dalšími kolegy z různých studijních oborů za realizací návrhu originálního vozítka stojí.
Práci studentů, konkrétně hlavního konstruktéra Luboše Limberga, ocenila také americká softwarová společnost Autodesk. „Údajně jsme tenhle rok byli ze strojařů jediní, kdo ocenění dostal. Většinou oceňují práce ze stavebních škol," říká student prvního ročníku navazujícího magisterského studia.
„Jde o velmi důležitou soutěž, kdy jsou projekty hodnoceny průmyslovými podniky, tedy zadavateli, kteří práci koordinovali," doplňuje profesor ZČU Stanislav Hosnedl z fakulty strojní, který za projektem stojí.
Společnost ocenila nejen práci s konstrukčním programem, ale také inovativní prvky, jež studenti do svého návrhu vnesli. „Zatímco ostatní lidi do aut umísťovali i s vozíky, my jsme šli jinou cestou a zvolili přesedání na výsuvné sedačky," vysvětluje Pechová. Užitečné v tomto případě byly rady studentek zdravotnických studií, které jsou s postiženými přímo v kontaktu a znají jejich potřeby. Právě spolupráce studentů z různých oborů byla pro vytvoření výsledného návrhu klíčová. Zúčastnění také oceňují, že si vyzkoušeli projektovou práci v praxi, setkali se přímo se zástupci firem.
Čtyřkolka však na silnice zřejmě nevyjede. Některá ze studenty řešených zadání pocházejí přímo od konkrétních firem, které návrhy následně realizují. Přestože i vozítko vychází z praktických požadavků, vyrábět se nezačne. „V ideálním případě by mohl být vytvořený prototyp, ale je špatná doba a nejsou na to finance," říká manažerka týmu Pechová.