„Jen do Škody Transportation potřebujeme do roka vzít stovku lidí, z nichž 70 procent je na pozice zámečník, soustružník, brusič, svářeč, frézař a podobně. Navíc budeme potřebovat doplnit stav odcházejících důchodců,“ uvedl personální ředitel holdingu Josef Bernard. Firma proto bojuje o každého žáka.

Těch je už roky nedostatek. Ještě na konci 80. let chrlilo strojní učiliště ročně přes 400 žáků. Letos jich je ale v posledním ročníku jen 130. Poptávka je ale trojnásobně vyšší. „Momentálně máme urgentní požadavek na 326 učňů,“ říká zástupce ředitele školy Josef Houška s tím, že i zmíněných 130 lidí do ročníku se škole hledá přetěžko.

Škoda nabízí stipendium žákům prostřednictvím dotazníku, který vyplňují s rodiči. Podle Houšky prý rodiče na finanční podporu slyší. Škoda pak do programu vybere žáky podle šikovnosti a toho, jak žáka obor baví. „Praxi je necháme dělat na našich pracovištích a samozřejmě požadujeme, aby u nás zůstal i po škole. Nástupní platy pro ně máme 13 až 16 tisíc. Podle kvality se ale brzy mohou dostat výrazně výše,“ říká Bernard.