„Jsou to hrozné otřesy. A už se začínají na domech i v bytech objevovat praskliny. Jedná se většinou o staré domy. Statické posudky, které byly vypracovány po povodni z roku 2002, uvádějí, že je pro ně těžká automobilová doprava nebezpečná. O dva roky později pak magistrát vydal rozhodnutí o jejím omezení. Teď se situace znovu výrazně zhoršila,“ říká Jaroslava Pechová, která v ulici Na Roudné bydlí. Společně s dalšími pětatřiceti lidmi se podepsala pod dopis, který je adresovaný Krajskému úřadu i magistrátu.

„Kolem komunikace se zvýšila hlučnost i koncentrace automobilových zplodin. Je zde také plno nečistot a prachu z neuklizené silnice,“ přidávají se manželé Nápravníkovi.

Šance, že by se jejich situace v blízké době zlepšila, je ale velmi malá. Stavba nového mostu na Jateční se neustále odkládá a podle náměstka plzeňského primátora Miloslava Šimáka není příliš reálné, že by se během půl roku či roku začalo stavět. „Pokud vím, všechno závisí na žádosti o evropskou dotaci,“ dodává Šimák.

Nový most je podle Stanislava Lišky z krajské správy a údržby silnic společnou investicí města a kraje, hejtmanství však na ni musí sehnat evropské peníze. Žádost do Regionálního operačního programu už je připravena, měla být totiž podána už letos na jaře společně s žádostí o peníze na Západní obchvat. U něj jsou však dosud nevyřešené pozemky, a proto se vše neustále zpožďuje.

„Chceme dát žádost na podzim, na jaře by se mohlo začít s pracemi,“ doufá Liška s tím, že celkové náklady na most, který bude stát vedle toho původního, se pohybují kolem 350 milionů korun. Času už však není nazbyt, do roku 2013 musí být postaven, pokud na něj chce kraj čerpat dotaci z Bruselu.

Do té doby bude muset provizorní most vydržet, jezdit po něm mohou jenom osobní automobily a autobusy veřejné dopravy. Podle posudku statiků by totiž zátěž spojená s průjezdem náklaďáků o hmotnosti nad 7,5 tuny provizorní most ohrožovala.

„Dalším opatřením je i snížení rychlosti. Pokud by most nevydržel, znamenalo by to velkou komplikaci pro plzeňskou dopravu. Nemohly by jezdit třicítky a další autobusy,“ doplňuje Šimák.

Obyvatelé, kteří v lokalitě bydlí, ovšem pro podobná vysvětlení příliš pochopení nemají. „Řešení dopravní situace kolem mostu na Jateční je v nedohlednu. Úřad zvolil nejjednodušší řešení – nechal zakrýt igelitem omezující dopravní značky v ulici Na Roudné a tím přesunul riziko z jednoho místa na druhé,“ konstatuje Pechová.