Rozestavěný úsek silnice, která má spojovat kruhový objezd v Sukově ulici a sjezd z Klatovské třídy nedaleko borské věznice, bude muset Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Plzeň asi zakonzervovat. Příkaz k pozastavení stavby podle všeho dorazí do plzeňské pobočky ŘSD z generálního ředitelství v nadcházejících týdnech. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) totiž nemá kvůli hospodářské krizi peníze na další financování stavby. Přitom komunikace má v budoucnu navázat na chystaný severojižní průtah městem a má ulehčit části přetížené Klatovské třídy.

Stavba úseku Tyršův sad–Sukova už běží zhruba tři měsíce v omezeném režimu. Firma dokončuje jen rozestavené části, jsou to zejména přeložky inženýrských sítí. Součástí stavby jsou i dvě mostní konstrukce přes železniční trať a přes Dobřanskou ulici. Na nich už se nepracuje. „Padesát milionů korun, které nám SFDI na tento rok na stavbu přidělil, jsme prostavěli. Nyní staví zhotovitel za své peníze s tím, že faktury proplatíme hned, jak dostaneme další prostředky,“ vysvětluje vedoucí manažer projektového týmu ŘSD Plzeň Miroslav Blabol.

Mapa dostavby dálničního přivaděče I/27 Tyršův sad - Sukova

Zakonzervování stavby silnice by podle hrubých odhadů stálo asi sedm milionů korun. Tyto peníze spolknou konzervační nátěry nebo třeba oplocení. „Měsíční náklady na údržbu zakonzervované stavby odhadujeme na zhruba 600 tisíc korun. Zatím ale netušíme, na jak dlouho by měla být stavba pozastavena,“ uvedl Blabol. Nová silnice v úseku Tyršův sad–Sukova, která je nyní hotová asi ze 40 procent, měla být dokončena v prosinci roku 2010. Zakonzervování ale termín posune zhruba o rok. „Je to pro město nepříjemné, pokusíme se ještě jednat, ale v současné době nám nezbývá, než rozhodnutí státu respektovat,“ říká primátor města Plzně Pavel Rödl.

Plzeňský přivaděč je jednou z deseti staveb, které musí ŘSD v rámci celé republiky kvůli hospodářské krizi pozastavit. Je jediná v Plzeňském kraji.
Chystaný severojižní průtah městem má propojit Sukovu ulici, Přemyslovu ulici a Karlovarskou třídu a má z Klatovské třídy odvést asi třicet procent dopravy.

Mapa západního obchvatu a severojižního průtahu

Práce na součástech stavby, které buduje čistě město Plzeň a nejsou vázány na objekty ŘSD, jako je například lávka podél Dobřanské ulice, budou dále pokračovat. Stejně tak se nezastaví stavby ostatních silnic prvních tříd. Na rozestavěný úsek silnice I/20 K Dráze–Jasmínová v Koterově SFDI peníze uvolní. Pokračovat bude i stavba silnice I/26 Plzeň–Nová Hospoda, která je financována z evropských peněz.

Budování západního obchvatu, který umožní řidičům z Klatovska dostat se na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole, se problém SFDI nedotkne. Komunikaci totiž platí částečně město Plzeň a Plzeňský kraj. Obchvat, který bude celý hotový v roce 2015, odlehčí nejzatíženějším tepnám ve městě - Klatovské a Karlovarské třídě.