Obce loni v červnu založily kvůli plánované tepně dobrovolný svazek obcí Silnice I/27 (DSO). Nová komunikace bude měřit včetně už budovaných plzeňských úseků asi 45 kilometrů a přijde na více než 25 miliard korun. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor i DSO chtějí získat většinu peněz z EU. Starostové ve středu shodně potvrdili, že směr z Plzně na Plasy a dále na Mostecko je nejpřetíženější a nejnebezpečnější.

"Letos je v Plzni v plánu Tyršův sad - Sukova (ve směru od Klatov), jež prochází kolem věznice až k okružní křižovatce v Sukově ulici, což jsou náklady 750 milionů korun," řekl ČTK ředitel plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák. Stejnou sumu si vyžádá čtyřkilometrová přeložka Třemošná, která bude mít brzy stavební povolení. ŘSD už letos vypíše výběrové řízení na dodavatele, stavba začne příští rok na jaře.

Na dalších 34 kilometrů od konce Třemošné na hranice Plzeňského a Středočeského kraje, je zpracována dokumentace vlivu stavby na životní prostředí (EIA), schválená bude na jaře 2008. "Na Třemošnou naváže obchvat Kaznějova, dále nejnáročnější obchvat Plas včetně mostu přes Střelu, obchvat Kralovic a nakonec Vysoké Libyně," řekl předseda svazku a starosta Kralovic Rudolf Salfický.

Investor ani obce zatím neumějí říct přesnou trasu a náklady. Diskuze bude vedena uvnitř DSO. Podle Kuťáka bude nutné stanovit priority akcí. Vedle úseku z Třemošné na hranice kraje jsou hotové ještě studie na silnici I/27 z Přeštic do Štěpánovic na Klatovsku a na I/26 od dálnice D5 k Horšovskému Týnu na Domažlicku.

Trasa přes Plzeň, kde zatím není jasné, jak povede areálem Škodovky, bude dlouhá 11 kilometrů a přijde na šest až osm miliard korun. Úsek od konce Třemošné po hranice kraje bude podle projektanta Karla Nedvěda měřit 34 kilometrů a může stát až 20 miliard Kč, protože jsou v něm zahrnuty také mimoúrovňové křižovatky ke spojení se současnou trasou na Žatec.

Podle starosty Plas Miroslava Hurta bude mít koordinovaný postup obcí na trase maximální efekt pro region. Nová silnice zajistí kromě bezpečné dopravy příliv turistů. "Odvede neúnosnou nákladní dopravu," řekl Petr Sýkora, starosta Kaznějova, kudy projíždí denně 1000 těžkých vozů se surovinami. Stejně hovořil starosta Třemošné Jaromír Zeithaml.

Start stavby silnice z Třemošné, která také propojí průmyslové zóny na severu Plzeňska, nedokázali zástupci sdružení odhadnout. Ukončit ji chtějí do roku 2013. "DSO vyvíjí velký tlak, obce diskutují priority a koordinují akce," řekl krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš. Zástupci DSO ve středu sepsali dotčené pozemky na trase.