Politiky léta slibovaná 1,7 kilometru dlouhá tramvajová trať na Borská pole za více než půl miliardy korun se začne stavět v červenci. Pokud vše půjde ideálně, měla by na ni za dva až tři roky vyjet první tramvaj. „Zatím se soutěží zhotovitel, běží výběrové řízení,“ potvrdil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). Společně s tratí se bude stavět také přestupní uzel Kaplířova a cena by neměla přesáhnout částku kolem 660 milionů korun včetně DPH (597 milionů za tramvajovou trať a 63 milionů za přepravní uzel). Na stavbu bude radnice čerpat evropskou dotaci.

Kolejiště povede Kaplířovou ulicí, do níž zatočí z Klatovské třídy namísto jízdy na dnešní konečnou u Borského parku. U univerzity bude první točka, kde se budou některé tramvaje obracet a vracet, část jich ale pojede dál až k obchodní zóně na Borských polích.

Aby se mohlo začít s realizací, musí teď radnice uvolnit 148 milionů korun z fondu pro kofinancování dotovaných staveb. Na stavbu trati má totiž sice schválenou dotaci, jenže k faktickému čerpání je třeba mít také smlouvu se zhotovitelem. A ten se teprve soutěží, přičemž vítěz má být znám zhruba do dvou týdnů.

Aby se stavba nezpozdila, město začne stavět za své a o prázdninách se kvůli smlouvě mimořádně sejdou plzeňští zastupitelé. „Je třeba zahájit samotnou stavbu, aby se stihl časový plán,“ uvedl náměstek primátora Pavel Kotas (ČSSD).

Borská pole mají asi 150 hektarů, kromě univerzity je tam průmyslová zóna s více než 10 tisíci pracovními místy, nákupní komplex a administrativní i bytové domy. Do roku 2011 byla lokalita obsluhována jen autobusy, poté přibyla jedna linka trolejbusu. Nejvíc cestujících je na zastávkách kolem dnešní konečné tramvaje u křižovatky Klatovská Kaplířova u Borského parku. V pracovní den mezi pátou hodinou ranní a devátou večerní jede na Borská pole asi 6300 osob.

V souvislosti s novou tratí se brzo zbourá kasárenská ruina na konečné na Borech, která dlouho přitahuje bezdomovce. Podle šéfa magistrátního odboru investic Pavla Grisníka se sem rozšíří parkoviště u Úřadu práce. „Bude mít 69 parkovacích míst, z toho čtyři pro invalidy,“ doplnil Grisník.

Na místě fotbalového hřiště Slovanu Spoje v Kaplířově ulici se počítá ještě s parkovištěm P+R (zaparkuj a jeď), které má mít 315 míst, z toho devět pro invalidy a čtyři s dobíjecí stanicí pro elektromobily. Zaparkuj a jeď je myšleno ve smyslu zaparkuj svůj automobil a dál pokračuj veřejnou dopravou.

náměstíčko Kollárka
Kollárova ulice má svůj manuál