„Jednotná státní maturita narušuje individuální přístup školy,“ míní ředitel Církevní střední odborné školy ve Spáleném Poříčí Petr Pelikán. „Zkoušky budou jednoduché pro gymnázia, těžké pro nás a pro odborná učiliště s maturitami budou téměř neřešitelné,“ říká Pelikán. Zástupce ředitelky Gymnázia v Plasích Milan Oravec naopak vyzdvihuje, že státní maturita sjednotí nároky všech škol.
Ředitelé odborných škol vítají možnost vybrat si základní nebo náročnější úroveň zkoušky. „To se mi jeví jako rozumné řešení. Jsou předměty, u kterých je jedno, jakou střední školu děláte, například jazyky, a naopak,“ uvádí ředitel Střední odborné školy v Plasích Václav Kožíšek.
Polemizuje se také, zda by měl ředitel školy mít právo určit jako volitelný předmět pro všechny své maturanty matematiku. „V tomto bodě se názory rozcházejí i mezi jednotlivými učiteli u nás na škole. Já osobně si myslím, že by tam matematika být měla,“ vysvětluje ředitelka Blovického gymnázia Marcela Šustrová.
Odlišné stanovisko zastává Pelikán. „Pro naše studenty není tento předmět tolik užitečný. Máme obory Rodinná škola a Ochrana prostředí, každý má své specifické zaměření, kterému věnujeme hlavní pozornost,“ podotkl.
Jediné, v čem se představitelé jednotlivých škol na Plzeňsku shodnou, je zkouška z českého jazyka. Forma strukturovaného testu se podle žádného z ředitelů příliš neosvědčila. Všichni by se tak rádi vrátili k tradičním slohovým pracím.