„Část programu je k dispozici už na nádraží ve Starém Plzenci, kam se návštěvníci mohou dopravit prostřednictvím speciálního vlakového spoje z Plzně,“ říká k programu Robert Šesták ze spolku Vlaky Plzeňského kraje. Spoj jezdil do Plzence a zpět v pravidelných intervalech. Na místě hned upoutala pozornost parní lokomotiva parkové dráhy, která jako zcela funkční model tahala několik vagónků a nabízela svezení na malém okruhu. V malé lokomotivě se skutečně pod kotel přikládalo uhlí a dolévala se voda, která po zahřátí a přeměně skupenství poháněla parní stroj. Alternativou k parničce byla elektrická souprava. Vedle nádražní budovy bylo vystaveno několik moderních zásahových vozidel drážních hasičů a k prohlédnutí lákala také technika silničářů. Po první koleji se proháněla replika historické šlapací drezíny. Na svezení se stála fronta a k jejímu rozpohybování byla potřeba síla dvou osob. K prohlédnutí bylo přistaveno také pět lokomotiv, u kterých si mohli zájemci prohlédnout i kabinu a vyzkoušet, jaký výhled má ze svého pracoviště strojvedoucí.

Zdroj: Deník/Zdeněk Vaiz

„Hlavní část programu se odehrává v prostorách Plzenecké železnice na okraji města pod Radyní. Do jejího areálu se návštěvníci mohou dostat po svých nebo využít speciální autobusovou linku, kterou zajišťuje dnes už historický autobus Karosa ŠL 11,“ upřesňuje možnosti dopravy Šesták.

Hned po vstupu do areálu nejde přehlédnout úzkorozchodná trať, která je hlavním lákadlem. Úzkorozchodka má délku přes půl kilometru a úsek vyhlídkové jízdy měří přibližně 400 metrů „Na naší drážce o rozchodu 600 mm provozujeme dva vlaky, kterými vozíme zájemce,“ říká za Plzeneckou železnici Matěj Fajt. „Máme tady volně přístupné vystavené lokomotivy a vagónky. Lokomotiv máme 14 a k tomu na sedm desítek vagónků. Novinkou jsou tři komentované prohlídky. Při nich procházíme celý areál a věnujeme se i vybraným exponátům. Lidi nejvíce baví podrobnosti o vystavených mašinkách. Nejen technické specifikace, ale také to, na kterých místech mašina jezdila a jaká práce se s ní vykonávala,“ upřesňuje Matěj Fajt.

K vidění byla výstava vozidel značky Trabant různých typů a modifikací včetně zajímavé otevřené verze pro potřeby armády tehdejší NDR a dalších dnes už historických automobilů ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Dále ukázka RC modelů vojenské techniky, zahradní železnice a mnoho dalšího. Ve vnitřních prostorách pak velké kolejiště a výstavka modelů vyrobených na 3D tiskárně nebo lepených papírových. Ty byly opravdu malinké v měřítku 1:300.

Součástí proměny centra Starého Plzence bude i demolice některých zchátralých domů ve Smetanově ulici.
Starý Plzenec pokračuje v přípravách proměny centra. Jako první vznikne park

Akci společně pořádají spolky Vlaky Plzeňského kraje a Plzenecká železnice. „Po velikém zájmu o první ročník nás to motivovalo udělat ještě daleko širší a pestřejší program a proto jsme oslovili daleko větší počet lidí a spolků zajímajících se o dopravu jako takovou. Věřím, že se nám podařilo sestavit zajímavý program a každý si tady najde něco, co ho zaujme,“ vysvětluje Šesták a pochvaluje si i návštěvnost. „Lidí je tady skutečně hodně. Vydařilo se i počasí, tak máme velkou radost.“ Zájem veřejnosti potěšil i Matěje Fajta. „Hned v deset, když jsme otevírali, tady byla fronta a zájem vůbec nepolevuje,“ usmívá se.

Oba spolky by rády v pořádání Železničního víkendu pokračovaly i v příštích sezonách. Pokud byste se rozhodli je podpořit, podrobnosti o jejich činnosti najdete na jejich stránkách na Facebooku na těchto adresách: https://www.facebook.com/Vlaky.Plzenskeho.kraje a https://www.facebook.com/uzkorozchodnamuzejnidraha.