„Byl to mžik a nedalo se nic dělat. Srnka mi skočila přímo před auto," popisuje nepříjemný zážitek Helena Bachůrová. Po nehodě zvíře pošlo a žena měla na autě rozbité světlo, blatník, podběh a masku chladiče. Střetů se zvěří na podzim každoročně přibývá – může za to nejen migrace zvířat, ale také zkracující se den a sklizená pole.

Zemědělská pole do sklizně působí jako přirozená zábrana či kryt zvířat. „Po sklizení plodin a opadání listí je všechno průhlednější. Zvířata se připravují na zimu, shlukují se do stád a přesouvají se," popisuje vedoucí plzeňské záchranné stanice živočichů Karel Makoň.

Právě jeho koncem minulého týdne přivolali ke sraženému seleti na výpadovce na Karlovy Vary. Kousek před Úněšovem ho našel řidič, který plzeňské ochránce zvířat zavolal. „Sele mělo vážně poraněnou páteř a ochrnuté zadní běhy. Nemohlo se pořádně pohybovat a muselo být utraceno," dodává Makoň.

Střet s autem často končí smrtí zvířete. Co v takovém případě dělat? Ať už jde o srnčí či kančí, nechat si jej nemůžete. „Je to považováno za pytláctví. Navíc se dotyčný vystavuje zdravotnímu riziku – neví, zda bylo zvíře v pořádku," upozorňuje Makoň.

Když srazíte zvíře, není třeba volat policii, pokud je škoda na autě do sta tisíc korun. Je však dobré si místo vyfotit třeba pro pojišťovnu. „Lidé nás ale často volají i kvůli pojistce na auto," říká policejní mluvčí Jana Tomková. Navíc má policie také kontakty na místní myslivecké spolky – právě ty by se o sraženou zvěř měly postarat. Člověk se tak vyhne tomu, co absolvovala Helena Bachůrová. Ta policii nevolala, místo toho vyrazila do nedalekých Kozolup. „Prvního člověka jsem se ptala, kde bych našla myslivce. Měla jsem štěstí, on sám jím byl. Srnu si převzali a ještě vtipkovali, že bude srnčí guláš," říká řidička. Dodává, že škodu jí tehdy zaplatila pojišťovna z havarijní pojistky.

Nehoda se jí stala před obcí, kde silnici lemují pole. Že se se zvěří lze potkat jen v lese, je podle Karla Makoně častý omyl. „Srnčí i prasata jsou téměř všude. U polí i v zástavbě. Jsou i poblíž Kalikovského mlýna. Člověk by měl jet velmi obezřetně a pořád tak trochu hlídat, co se děje v příkopu," říká šéf záchranné stanice, který ale k podobným případům vyjíždí už jen velmi ojediněle.