Dokázali rozlousknout reklamace bot, elektroniky, ale třeba i zájezdů nebo kadeřnických služeb. Teď ale mají nespokojení spotřebitelé problém, poradna v Plzni od 1. ledna 2010 nefunguje.

„Máme problémy s rotopedem, firma odmítá řešit naši reklamaci, tak jsem se chtěla obrátit na Hospodářskou komoru tady v Plzni. Když jsem tam ale volala, bylo mi řečeno, že už tady pobočka není a že to řeší nejbližší stanoviště v Praze. Podklady jsem poslala e-mailem, ale na schůzku budu muset asi jet do Prahy. A to je problém. V práci bych si musela vzít dovolenou,“ říká zklamaně Plzeňanka Jitka Střížkovská.

Podle mluvčího Hospodářské komory ČR Štefana Webera je ale servis mimosoudních řešení spotřebitelských sporů pozastaven jen dočasně. „Končí dvouletá pilotní fáze projektu. Po jejím vyhodnocení by měla být tato služba na většině kontaktních center obnovena, to se týká i Plzně. Mělo by se tak stát ještě do konce roku,“ vysvětluje Weber s tím, že stížnosti spotřebitelů z Plzeňska nyní vyřizuje přímo pražská centrála Hospodářské komory ČR.

Projekt mimosoudních řešení problematických reklamací odstartovala Hospodářská komora v dubnu 2008. Služby pro spotřebitele jsou bezplatné. Novinka má ulehčit práci přetíženým soudům, které ročně řešily tisíce reklamací. Konzultanti Hospodářské komory jsou pro tuto činnost vyškoleni. Mají znalosti z občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele.

Kde žádat o radu či pomoc?

Spotřebitelé z Plzeňska se mohou obrátit s žádostí o pomoc přímo na pražské ústředí Hospodářské komory České republiky. Potřebné kontakty jsou na internetové adrese www.adr.komora.cz. Tam je možné vyplnit formulář pro elektronické podání stížnosti.

Kromě Hospodářské komory mohou lidé kontaktovat také Českou obchodní inspekci nebo Sdružení obrany spotřebitelů, které má poradny ve všech krajích.