„Společně s projektantem, který zajišťoval celou revitalizaci náměstí, jsme se shodli, že by socha neměla stát na nějakém piedestalu, ale měla by být součástí každodenního života lidí, kteří se s ní budou potkávat," vysvětluje autor díla, sochař a restaurátor Marcel Hron z Rokycan, proč je postava významného českého panovníka osazena přímo do dlažby.
Jen málokdo by poznal, že na první pohled celistvá litinová socha, je ve skutečnosti sestavena ze třinácti dílů. Ty k sobě dva měsíce skládali umělečtí kováři z Města Touškova Jiří Oplt a Martin Krysl.
„Nešlo jen o to jednotlivé díly mechanicky spojit. Odlitky nebyly úplně přesné, takže jsme do díla určitým způsobem museli při spasování ploch zasahovat i my," přibližuje Oplt, pro nějž byla práce na podobném projektu první zkušeností. Ta byla o to náročnější, že socha je tvarově hodně členitá – v ruce drží svitek papíru, u pasu má meč, přes záda přehozený plášť.
Při sestavování jednotlivých dílů tak socha v důsledku postupného obrušování zhubla až o 200 kilogramů. Ty však před svým usazením opět velmi rychle nabrala zpět. Aby mohla být pořádně ukotvená v zemi, má totiž panovník nohy až po kolena vylitá olovem. Dohromady tak váží 600 až 700 kilo.
Sochař Hron na díle pracoval od ledna. Nejprve vytvořil 60 centimetrů vysokou figurku, pak už 1,78 metrů vysokou hliněnou sochu. „Sám Jiří z Poděbrad byl o nějakých deset centimetrů menší, ale v sochařině je vždy zapotřebí počítat s nějakou nadsázkou," říká Hron, který při ztvárnění českého krále vycházel především z portrétu Mikoláše Alše.
Hliněná socha byla následně zaformována a putovala do slévárny v Dýšině. „Zde jsme byli trochu za exoty. Takovouhle sochu tady ještě nedělali," říká s úsměvem Oplt, pod jehož taktovkou probíhalo i odlévání dílů.
A proč Jiří z Poděbrad? „Nejenže Toužim pasoval na královské město, ale už v patnáctém století propagoval myšlenku sjednocené Evropy, jakousi předzvěst Evropské unie," vysvětluje Hron.
Podobná práce by umělecké kováře z Touškova lákala i v budoucnu. „Bohužel nyní není příliš v kurzu dělat věci tohoto typu. Zájem je spíš o věci užitné," říká Oplt, z jehož dílny pochází i kovaný plot okolo mariánského sloupu v Toužimi či dvířka u morového sloupu na náměstí Republiky v Plzni.