„Tablety do výuky určitě patří," shodují se ředitelé čtyř základních škol na Plzeňsku, které loni v rámci pilotního projektu nakladatelství Fraus používaly k výuce ve vybraných třídách místo klasických papírových učebnic přenosné počítače s dotykovou obrazovkou, takzvané tablety, v nichž byly nahrané elektronické učebnice.

Po roce získaných zkušeností se jednotlivé školy rozhodly s tablety i nadále pracovat, avšak odlišnými způsoby.

Sama pilotáž byla založena na tom, že všichni žáci jedné třídy dostali zapůjčený tablet, který jim ve vybraných předmětech nahrazoval klasickou učebnici. Kromě klasického výkladu elektronická pomůcka obsahovala i tematická videa či jazykové nahrávky, s tabletem se děti mohly připojit k internetu či napojit na dataprojektor a předvést spolužákům svoji prezentaci.

„Je to fantazie," libuje si ředitel štěnovické základní školy Petr Liška s tím, že výhodou elektronických učebnic je, že dětem zůstanou v tabletu už natrvalo uložené. Zakoupení licence dle jeho slov navíc vyjde levněji než klasické knížky. Nemluvě o tom, že v porovnání s knihami tablet téměř nic neváží.

Současní deváťáci, kteří se loni do projektu zapojili, tak tablety místo učebnic využívají i letos. Rodiče je však museli od organizátorů projektu za zvýhodněnou cenu zakoupit. „Paralelně jsme výuku pomocí tabletů zavedli i v druhé deváté třídě," říká ředitel s tím, že v tomto případě bylo pořízení pomůcky už ryze na dobrovolnosti rodičů. S technologickou novinkou tak pracuje pětice dětí ve třídě, ostatní mají klasické učebnice. Do budoucna by škola tento způsob výuky ráda zavedla i do nižších ročníků.

Podobný záměr má i ředitel 1. základní školy v Plzni Radek Dolenský. Zde tablety, které už loni škole zakoupilo město, v pilotáži používalo devatenáct žáků šestého ročníku. K dispozici je mají i nyní v sedmičce. Před několika dny využívání nové technologie předvedli šesťákům. „Rodiče nyní mají čas na rozhodnutí, zda dětem tablety na vlastní náklady zakoupí," říká Dolenský s tím, že část třídy může mít tablety a zbytek klasické učebnice.

Od výše popsaného modelu, kdy každý žák vlastní svůj tablet, po roční zkušenosti upustila Masarykova základní škola v Horní Bříze a 14. základní škola v Plzni. „Nemělo to takový efekt, jaký jsme očekávali," říká ředitelka 14. ZŠ Helena Lišková s tím, že zapůjčené tablety žáci odevzdali škole a ta je nyní využívá jako učební pomůcku napříč všemi ročníky.

Pro stejný postup se rozhodli i v Horní Bříze. „S tablety tak bude moci pracovat více žáků i učitelů," říká ředitel Ladislav Čása. Nová pomůcka tak nejen obohatí dětem výuku, ale škole navíc ušetří i peníze za kopírování materiálů.