Zdejší kantoři jim totiž učivo servírují velmi zábavnou formou. Své místo tu mají i děti se specifickými vzdělávacími poruchami, kterým malý školní kolektiv dává mnohem více péče i prostoru. O letoška jim navíc pomáhá i asistent pedagoga.

Zatímco školka praská ve švech a chodí do ní nejvyšší možný počet drobotiny – 28 dětí, některé ročníky prvního stupně ZŠ jsou spojené. Tak třeba letošních šest prvňáčků se učí společně se čtvrťáky, takže se děti naučí spolupracovat a pomáhat těm mladším. To se ještě více prohlubuje při doplňkové výuce, kdy jsou žáci čas od času ve skupinkách tvořených různě starými dětmi od první do deváté třídy, a společně plní úkoly podle tématu týdne. „Může to být třeba halloween a tomuto tématu se podřídí výuka veškterých předmětů. Vyrobí si kostýmy, počítají čarodejnické slovní úlohy a podobně. Tak je to baví, že vlastně ani nevnímají, že se při tom učí,“ popisuje ředitelka ZŠ a MŠ Letiny Milada Plachá s tím, že na druhém stupni už má každý ročník svoji třídu, protože se sem sjíždějí i žáci z menších škol v okolí, které mají jen první stupeň.

Hlavně se však žáčci v Letinech učí podle školního vzdělávacího programu, který je hodně zaměřený na region, například zdejší krajinu, dějiny, ale i prevenci sociálních patologických jevů. Vlasní vzdělávací program mají i se specifickými potřebami, kteří do Letin přecházejí kvůli individuální péči i z velkých škol.

Děti z letinské školy jezdí i na nejrůznější exkurze, na plavání, využívají i blovické dopravní hřiště a zapojují se do řady meziškolních soutěží. Kromě toho mohou ve škole využívat i širokou nabídku zájmových kroužků. A výhodou je i školní družina, o kterou je takový zájem, že se otvírá její druhé oddělení.

Malou rezervu cítí ředitelka v technickém vybavení školy. „Zapojíme se do projektu EU peníze školám, který by měl v tomto směru pomoci. Chceme získat moderní počítače a rádi bychom i interaktivní tabuli,“ říká Plachá.

Spolupráce starších dětí s těmi mladšími se v Letinech projevuje i v mateřince. Školka se školou jsou totiž spojené, a tak je spojená i řada jejich akcí. Ti nejmenší si tak trošku okouknou svoji budoucnost a přechod do velké školy lépe snáší.

Učitelky ve školce se snaží rozvíjet osobnost každého dítěte, která se už v tomto věku projevuje například při tom, jak si děti hrají. „Nejradši si kreslíme a stříháme,“ říkají například pětiletá Kačenka Šindelářová a její kamarádka Natálka Kurejová, které spokojeně vybarvují koníka a dinosaura, zatímco si jiné děti hrají třeba na koberci se stavebnicemi či autíčky. Kromě hraní si ve školce pořád zpívají a často chodí na procházky. Od listopadu budou děti jezdit do solné jeskyně.

„I když má obec také jen omezené prostředky, snaží se nás podporovat. Tak třeba v roce 2007 jsme dostali víceúčelové hřiště, další rok se zrekonstruovala zahrada školky, mění se okna nebo se loni opravila střecha a vodovodní rozvody,“ dodává Plachá.