Pro Dopravní podnik hlavního města Prahy vznikl moderní vůz s řadou nekonvenčních technických řešení. Od předchozích typů vozidel plzeňského výrobce, i od všech v současné době v Česku provozovaných vozidel, jej odlišuje to, že je plně nízkopodlažní, čímž poskytuje větší komfort cestujícím a umožňuje jejich rychlý a pohodlný pohyb vozidlem.

Autorem nadčasového designu je Ing. Arch. Patrik Kotas: „Design nové pražské tramvaje představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti. Tvarově dominantní čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy záměrně kontrastují se stříbrnou metalízou podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků. Jejich umístění pod oběma klouby tramvaje a ve vysunuté poloze pod předním a zadním čelem je nejvýraznější novinkou i charakteristickým znakem této konstrukční a designérské koncepce. Tramvaje spoluvytvářejí architekturu města a v případě Prahy jsou i jedním ze symbolů pražských ulic. Tramvaje Škoda ForCity mají ambici do nich vnést jeden z nových vizuálně jednoznačně zapamatovatelných prvků.“

Koncepce vozidla

Tramvaj se skládá ze tří sobě velmi podobných nízkopodlažních článků, které nabízejí kompaktní vnitřní prostor. Koncepčně zcela nové je celkové uspořádání vozidla a uložení jeho článků na podvozcích, které umožňuje zachovat nadstandardní šířku průchodu vozidlem při dodržení jeho nízkopodlažnosti.

Uspořádání podvozků umožňuje využití plné adheze vozidla pro pohon na náročných tratích s velkým stoupáním. Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Tramvaj disponuje individuálním pohonem kol střídavými motory. Uspořádání vozidla zajišťuje špičkové parametry v opotřebení kol a kolejnic ve srovnání s tradičními nízkopodlažními tramvajemi.

Technické parametry

Tramvaj ŠKODA ForCity je jednosměrné vozidlo s rozchodem1 435 mm. Délka vozidla je 31,4 m, šířka 2,46 m a výška vozidla se staženým sběračem činí 3,6 m. Podíl nízké podlahy je 100 %, přičemž výška podlahy se pohybuje mezi 350 až 450 mm, ve většině vstupů do vozidla dokonce pouze 320mm nad temenem kolejnice, což umožní snadný nástup a výstup pro všechny cestující i snadný pohyb cestujících v interiéru vozidla.

Kapacita vozu je 61 sedících a až 239 stojících osob. Maximální rychlost v provedení pro Prahu je řídicím systémem elektronicky omezena na 60 km/h. Vůz je vybaven šesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující. První dveře jsou opět určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří cestujících. Pracoviště řidiče je plně klimatizováno.

Vozidlo je standardně vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje. Ovládací prvky a systémy řízení vozu vycházejí z už v provozu osvědčeného řešení použitého v tramvaji ŠKODA 14T. Tramvaj ŠKODA ForCity je možné vybavit množstvím funkcí zvyšujících úroveň bezpečnosti a komfortu ovládání i přepravy cestujících.

Vybavení vozidla

Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici bude jedna mechanická nájezdová plošina pro invalidní vozíky. K pohodlí cestujících slouží nový systém větrání v prostoru pro cestující. Samozřejmostí je přehledný informační systém a systém dorozumívání cestujících s řidičem. Interiér vozidla je vybaven záchytnými tyčemi z nerezové oceli. Jejich rozložení ve vozidle bylo optimalizováno jak počítačovým modelem, tak pokusem provedeným společně provozovatelem i výrobcem, aby záchytný systém byl dobře vyhovující pro osoby rozličného vzrůstu.

Sedačky

V tramvaji je 61 míst k sezení. Sedačky jsou rozmístěny po nebo v protisměru jízdy. Ještě není stanovené, zda budou s látkovými potahy nebo s dřevěným povrchem s protivandalskou úpravou. Dopravní podnik hlavního města Prahy jako provozovatel a Škoda Transportation jako výrobce dá cestujícím možnost vyjádřit se k těmto dvěma možnostem a hlasovat na internetových stránkách výrobce věnovaných tramvaji 15T (www.skoda.cz)

Historie společnosti ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. se datuje již od roku 1918, kdy byl ve Škodových závodech založen nový kmenový obor zabývající se opravou a později i výrobou kolejových vozidel. První lokomotiva vlastní konstrukce byla vyrobena v roce 1923, čímž byl položen základ pro celé řady slavných parních lokomotiv nesoucích znak podniků ŠKODA. Na výrobu parních lokomotiv navázala stejně úspěšná produkce lokomotiv elektrických.

Po změně situace u tradičních zákazníků a rozpadu stávajících trhů koncem devadesátých let přistoupila ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. k diverzifikaci svého výrobního programu. Od roku 1993 ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. rozšířila své aktivity také na poli městské hromadné dopravy. Od roku 1994 probíhají rozsáhlé modernizace souprav pražského metra. V roce 1997 byla zahájena výroba moderních nízkopodlažních tramvají, které záhy našly uplatnění nejen na domácím trhu, ale i například v Itálii či USA.

Úspěšné investice do nových produktových řad jsou spolu s dlouhodobě zajištěným odbytem, finanční stabilitou firmy a investicemi do nových výrobních hal a technologií dokladem toho, že ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. se řadí mezi přední firmy evropského kolejového průmyslu.