VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při stavbě I/20 se možná bude stavět tunel

PLZEŇ - Existují tři varianty. Některé jsou levnější, drahé se zase líbí ekologům.

31.5.2007
SDÍLEJ:

Lidé, kteří žijí poblíž mostu do Božkova, čekají na konečné rozhodnutí stavitelů silnice. Jsou zvědaví, jestli nedaleko jejich domovů povede frekventovaná silnice nebo zda se jejich příbytky ocitnou přímo nad tunelemFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Hned tři varianty byly od začátku ve hře při projektování výstavby silnice I/20. Navzájem se tyto varianty liší zejména řešením komunikace v její jižní části. Ta je od severní části oddělena Rokycanskou třídou.
Varianta první
Ta je specifická způsobem, jakým silnice přetne železniční trať na České Budějovice. „Ta tady je a bude. Komunikace jde od Jasmínové ulice a pekárny na Slovanech a v místě křížení se stávající ulicí Sušickou by byla v první variantě komunikace vedena nad tratí,“ vysvětlil ředitel plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák. Vedla by tedy v úrovni stávajícího mostu, který přejíždí lidé při cestě do Božkova. Součástí dalšího posuzování této varianty bude i hluková studie, která ukáže, jakou formou by bylo vhodné uchránit před hlukem okolní zástavbu. Přípravu stavby projektantům neulehčují ani různé normy, které je potřeba při stavbě komunikace dodržet. Problémem je například stoupání v Lobzích či dodržování předepsaných vzdáleností mezi křižovatkami.
Varianta druhá
Ta je od první rozdílná v tom, že v místě křížení se Sušickou ulicí se v ní počítá s tím, že by v tomto místě vedla komunikace tunelem pod železniční tratí. „Tato varianta má samozřejmě své klady a zápory. Tunel na jednu stranu toto území z hlediska hlukového více šetří, na druhou stranu z našeho pohledu je tato varianta o mnoho dražší. Tunel by měřil 450 metrů a druhou variantu by oproti té první prodražil téměř o miliardu,“ vypočetl Kuťák.
Další výdaje
Podle Kuťáka by náklady narostly ještě víc kvůli potřebným prostředkům na provozování tunelu, které je mnohonásobně dražší než provozování nadzemní komunikace. Není možné opomenout ani to, že takový tunel musí mít odpovídající bezpečnostní prvky. „Důležité je také to, že tunel by se stavěl pod tratí, kterou by bylo nutné v průběhu stavby překládat ,“ varoval Kuťák. Z pohledu hygieniků je prý jednoduché říct, že tunel by šetřil životní prostředí a snížil účinky hluku, ale z dopravně – inženýrského hlediska, je tento postup podle odborníků dost složitý.
Varianta třetí
Je to možnost, která se velmi podobá variantě druhé. „Zahrnuje tunel, se kterým počítá druhá varianta, ale má tunel ještě jeden, a to v místech, kde je Vyšehrad,“ popsal Kuťák. Tato varianta se dvěma tunely, která se nejvíce líbí ekologům, by stála celkem 4,7 miliardy korun. „Pro nás jako Ředitelství silnic a dálnic je ale tato možnost nepřijatelná, vzhledem k vysokým nákladům, které by si vyžádala,“ dodal Kuťák. Tunel pod Vyšehradem by se navíc podle něj hloubil shora a domy, které jsou nad ním, by se při stavbě zničily.
Zůstávají dvě
Zdá se, že třetí nejdražší varianta se dvěma tunely má pramalou šanci na úspěch. „Ta se podle mého názoru zřejmě stavět nebude. Nyní zůstávají ve hře první dvě varianty, z nichž by měly vzejít po dalších jednáních další dva projekty. „Ty by měly koncepčně těmto variantám odpovídat. Ale měly by napravit určité vady na kráse, které první a druhá varianta zatím mají,“ vysvětlil Kuťák. Právě tyto dva projekty, které vzniknou, by měly být přidány do již běžícího procesu EIA, což je proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Ten by měl být pro silnici I/20 dokončen během příštího roku.
Začnou za pět let
Stavět by se mohlo začít v roce 2012. „Výstavba by podle všeho začínala právě jižní částí silnice a pokračovala až k Rokycanské třídě. Než by byla tato část dokončena, trvalo by to podle mého odhadu tři stavební sezony,“ podotkl Kuťák. Stavba celé silnice by měla být financována ze státních peněz. „Možná bychom mohli získat i nějaké peníze z fondů Evropské unie,“ vysvětlil Kuťák. Ten si pochvaluje zejména průběh dosavadních jednání. „Všichni zúčastnění, jak zástupci města Plzně, tak vedení Českých drah, na řešení všech problémů velmi konstruktivně pracují. Je to skutečně mimořádně složitá stavební akce,“ uzavřel.

Lidé z okolí plánované stavby se bojí o své domy

Tunel či přemostění dráhy v oblasti Sušické ulice nenechává v klidu ani místní obyvatele. V některých médiích se totiž mimo jiné objevilo vyjádření náměstka primátora Petra Náhlíka, který připustil, že bude nutné zbořit několik domků v okolí Sušické ulice. „Přemostění dráhy prý měl v plánech národní výbor už před dvacet i lety. Tvrdil to můj tchán, která v těch místech stavěl svépomocí garáž. Pak na léta všechno usnulo,“ říká jedna z obyvatelek Sušické ulice, která si nepřeje být jmenována. Dodává, že do〜dnes občany nikdo pořádně neinformoval. „Když dojdeme na úřady, najdeme tam mapu s desítkami odkazů, které normálnímu člověku nic neřeknou. Ani nevíme, zda nám ty garáže zbourají, nebo ne. Snad zůstanou stát alespoň domy,“ povzdechla si.

Kolik peněz by si vyžádaly jednotlivé varianty

Varianta první (bez tunelů)
Délka komunikace: 5,19 kilometrů
Náklady na stavbu: 2,740 miliardy korun
Varianta druhá (tunel pod křižovatkou se Sušickou ulicí)
Délka komunikace: 5,42 kilometrů
Délka tunelu: 450 metrů
Náklady na stavbu: 3,557 miliardy korun
Varianta třetí (tunel pod křižovatkou se Sušickou ulicí i na Vyšehradě)
Délka komunikace: 5,37 kilometrů
Délka prvního tunelu: 571 metrů
Délka druhého tunelu: 298 metrů
Náklady na stavbu: 4,726 miliardy korun
31.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbal MOL Cup FC Viktoria Plzeň x 1 FC Slovácko

Slovácko vs. Viktoria, díl druhý

Divadlo J. K. Tyla

Příběh Manon získal v Plzni baletní podobu

Plzeňané vyloupili Jihlavu, ve sváteční den vyhráli 2:1

Jihlava – Hokejisté Škody Plzeň zvítězili ve 22. extraligovém kole na ledě Jihlavy 2:1.

AKTUALIZOVÁNO

Po zatroubení uhnul muž z kolejiště, přesto ho vlak zachytil

Plzeňsko - Vážný úraz utrpěl muž, kterého zachytil vlak jedoucí do Plzně.

Žihelský Elektron slaví 40 let na scéně koncertem

Žihle – V březnu 1977 se dva kamarádi na severním Plzeňsku domluvili a založili kapelu.

Tatínek pomohl na svět svému synovi

Rokycansko – Bleskový průběh porodu nezaskočil ve čtvrtek odpoledne maminku u Kařezu. Za významné asistence přítele přivedla krátce po patnácté hodině na svět v autě malého Šimonka!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT