Letošní mírná zima nahrála silničářům, kteří na soli, posypové drti a naftě ušetřili oproti minulým letům padesát milionů korun. Díky tomu, že nebyl sníh a sypače vyjížděly méně, může kraj opravit více rozbitých silnic. Kdo by ale čekal velké souvislé opravy, byl by zklamán. Peníze budou použity na lokální výspravy výtluků a děr v silnicích II. a III. třídy.

Důvod je prostý, celoplošné opravy jsou drahé. „Jeden kilometr silnice třetí třídy, tedy odfrézování, nový povrch a úprava příkopů, stojí přibližně čtyři miliony korun. Peníze by tak vystačily jen na pár kilometrů," vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚS PK) Stanislav Liška.

Hejtmanství na letošní zimu vydá přibližně 130 milionů korun, loni to bylo 180 milionů Kč. V posledních letech nejdražší byla zima 2010/2011, za niž kraj zaplatil 220 milionů Kč. Tehdy sníh pokryl kraj na několik týdnů v kuse. To se však letos nestalo.

Opravovat se tak budou zejména horské a výše položené silnice na Klatovsku a Domažlicku, kde se zima projevovala více. Škody po zimě ale zatím kraj vyčíslené nemá, i s ohledem na to, že zimní sezona končí až na konci dubna. „V současné době shromažďujeme podněty od starostů a informace od našich cestmistrů, kde je situace nejhorší. Obecně jsou ale silnice v lepším stavu než jiné roky," říká výrobní náměstek SÚS PK Pavel Panuška.

Zatímco v Plzni silničáři vyjeli od listopadu do března jen zhruba pětkrát, v jiných okresech byli v terénu častěji. „Zasahovat musíme i v případě namrzající mlhy či deště. Nejen kvůli souvislé sněhové pokrývce," upozornil Liška.

Astronomické jaro začíná dnes v 17:56 a nestálé počasí tomu i odpovídá. Teploty se sice koncem týdne mohou pohybovat pod bodem mrazu, ale žádnou sněhovou kalamitu už meteorologové neočekávají. Úspory za zimní údržbu jsou tak prakticky konečné. „Mohou se zdát nízké, ale ušetřili jsme jen na soli, drti a pohonných hmotách. Naši pracovníci, když nejezdili v sypačích, vyřezávali křoví podél silnic a prováděli jinou údržbu," podotýká ředitel Liška.

Kraj spravuje přibližně 4600 kilometrů silnic II. a III. třídy. „Nedokážu odhadnout, kolika z nich se budou týkat opravy," řekl náměstek Pavel Panuška.

Díry v silnicích chce kraj provádět formou tenkých asfaltových vrstev či živičných povrchů.

Kromě průběžných oprav chystá kraj i letos větší rekonstrukce. „Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic zrekonstruujeme kruhovou křižovatku v Nepomuku u benzinky za 12 milionů korun, s městem Plzní budeme spolupracovat na opravě Malostranské ulice za čtyři miliony," řekl Deníku vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Kromě toho bude opravovat most v Medovém Újezdu na Rokycansku či průtah Kostelcem.

K tomu chce kraj opravit i silnice z posledních peněz z Bruselu. Mezi připravenými projekty je například průtah Mrtníkem na severním Plzeňsku nebo rekonstrukce silnice mezi Gerlovou Hutí a Hartmanicemi na Šumavě za 90 milionů korun.

Největší letošní opravou na státních silnicích první třídy v Plzeňském kraji bude rekonstrukce průtahu v Plasích na severním Plzeňsku. Obnova téměř dvou kilometrů silnice přijde spolu s podílem města na 56 milionů korun. Stavba začne v červenci a do konce letošního roku bude hotová.