Dočkají se řidiči zvýšení rychlosti v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně? Už při slavnostním zprovozňování na podzim roku 2006 měla být nejvyšší povolená rychlost v tunelu měřícím 380 metrů zvýšena z dosavadních 80 na 100 kilometrů v hodině. Nyní je změna v dohlednu.

K zvýšení povolené rychlosti je ovšem třeba provést úpravy.

„V tunelu se bude zejména rekonstruovat osvětlení (hlavní, průjezdní, akomodační, vodící) a řídicí systém,“ uvedl na dotaz Deníku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

V současné době je už hotova projektová dokumentace na opravu tunelu a nyní se dokončuje zadávací dokumentace, která je nezbytná pro vypsání výběrového řízení.

Jde o první krok k tomu, aby vozy projíždějící po plzeňském obchvatu nemusely brzdit ze 130 (nejvyšší povolená rychlost na dálnici) na dosavadních 80 kilometrů v hodině, ale jen na 100. Kamiony, které mohou jezdit maximálně 90 km/h, by nemusely brzdit vůbec. Teď záleží na tom, jak se k věci postaví ministerstvo dopravy.

V Rakousku i Německu jezdí řidiči ve většině dvoutubusových dálničních tunelů stokilometrovou rychlostí. Silničáři by takovou rychlost chtěli zavést ve všech českých dálničních tunelech. ŘSD by nejdříve pokračovalo úpravami na dálnici D8 s tunelem Panenská nebo Lochkovským a Komořanským tunelem na pražském okruhu.

S ochlazením pomůže klimatizace nebo ventilátor
Z obchodů mizí větráky i voda