Ty svorně trápí vytěžená zemina, kterou auta stavbařů odvážejí z místa, kde vzniká vjezdový portál pro razicí štít a která se roznáší na vozovku. V případě deštivého počasí na silnici zůstává kluzká hmota, před níž řidiče pravidelně varují dopravní informace. Za sucha se v přilehlé obci, jíž auta ze stavby projíždějí, zase práší, což je vidět nejen na trávě, ale i fasádách okolních domů.

„Každý týden teď řeším několik stížností. Řešíme to s Metrostavem. U prací takového rozsahu ale nejde uvedeným problémům zabránit," popisuje starosta Kyšic Hynek Sladký.

Metrostav slibuje, že v případě odvážení zeminy, která bude vytěžená při hloubení tunelů, jež vzniknou pod vrchy Homolka a Chlum, se situace lepší. Auta zeminu totiž odvezou do nedalekého lomu u Ejpovic již hotovým zářezem po trase budoucí železnice.

V souvislosti s odklonem trati, který začíná za stanicí Ejpovice a povede k vjezdovému portálu do nových tunelů pod obcí Kyšice, vznikla také přeložka silnice vedoucí z Kyšic do Dýšiny. „Ta nově povede nadjezdem přes železniční trať," přibližuje Pavel Zelina ze společnosti Subterra, jež je společně s Metrostavem dodavatelem stavby. Most by měl být otevřen do konce ledna, kdy začne ražba tunelů. „K užívání by měla být komunikace předaná v druhé polovině ledna," uvedl Marek Illiaš ze Správy a Železniční a dopravní cesty (SŽDC). Díky mostu se tak bude míjet automobilová doprava s náklaďáky ze stavby.

Kromě dlouho očekávané ražby dvou čtyřkilometrových tunelů stavbaře v příštím roce čeká také úplné dokončení úseku trati Rokycany – Chrást u Plzně a zahájení modernizace zbylé části dvoukilometrové trati ve směru od hlavního plzeňského nádraží na Doubravku, kde se koleje napojí na budované tunely. V rámci této etapy bude zrekonstruována i zastávka Plzeň – Doubravka.

Archeologové mají 
v zimě pauzu

Podle původních plánů měly vlaky na nové trati jezdit už v červnu 2016, stavbu však zpozdil neočekávaně rozsáhlý archeologický průzkum. „V místech, která jsme potřebovali k zahájení ražby, už skončil. Příští rok na jaře budou archeologové pokračovat na místech plzeňského portálu," sdělil hlavní inženýr projektu Tomáš Kohout.

SŽDC počítá s dokončením celé stavby v první polovině roku 2017. Stavba za téměř čtyři miliardy pomůže zkrátit cestu mezi Plzní a Prahou na pouhou jednu hodinu. Z Plzně do Rokycan vlaky dorazí o devět minut rychleji.

Chrástečtí přijdou o přímé vlaky na Plzeň

close Chrástecké trati. Dvojkolejná na Plzeň a jednokolejná do Radnic zoom_in Chrást – Až skončí modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany, přijde Chrást o vlakové spojení s Plzní. Koleje z obce ale nezmizí úplně, budou dál sloužit lokálce, které místní přezdívají Radnická střela.

Lokálku však změny potkají také – nově bude jezdit až do Ejpovic. Za tímto účelem začala v lednu letošního roku stavba nové technologické budovy v zastávce Ejpovice, kam kromě nových nástupišť přibude ještě podchod a třetí kolej. „Tato kolej bude sloužit pro zachování původní dopravní obslužnosti přes Chrást u Plzně do Radnic," vysvětlil Pavel Zelina, vedoucí projektu za společnost Subterra.

Budou-li tedy chtít Chrástečtí jet do Plzně vlakem, počkají na lokálku, jež přijede z Radnic, a nechají se jí vézt po staré trati, která už bude mít jen jedinou kolej, podél Dýšiny, nad údolím říčky Klabavy do Ejpovic, kde by měli přestoupit na vlak ve směru do Plzně.

Ti, kterým se vlak z nějakého důvodu nebude hodit, budou moci kromě automobilů do krajské metropole a z ní dojíždět autobusy ČSAD i linkami 52, 54 a noční N11 plzeňské MHD.

Chrástecký starosta Ladislav Bohuslav očekává, že si provozovatelé autobusových linek polepší. „Hodně lidí na vlak určitě nezanevře, jsou zvyklí. Jestli se ale do Plzně i s přestupem v Ejpovicích dostanou opravdu o slibovaných 4 až 6 minut dříve, na to si budeme muset ještě počkat," míní. O tom, jestli v budoucnu nebude obec potřebovat více autobusů, prý zatím neuvažovali. A co se stane s osiřelou tratí mezi Chrástem a plzeňskou Doubravkou? Ve hře je stále záměr plzeňské radnice pokrýt ji asfaltem a udělat z ní cyklostezku.