Podle Pavly Roudné, majitelky jedné z výkupen ve Šťáhlavech, je letos jablek i jejich sběračů o něco méně než vloni. „Je to docela poznat,“ řekla majitelka. „Úroda letos nebyla taková, i zahrádkáři, kteří k nám padaná jablka vozí také, ještě vyčkávají – není pořád ta správná doba, ovoce stále drží na stromech,“ podotkla.

Z jablek budou mýdla a šampony

Za kilogram jablek mohou ve Šťáhlavech úspěšní sběrači dostat 2,50 korun, cena je to prý poměrně příznivá. „Opět kvůli tomu, že je jablek méně. Někdy se za kilo dává třeba 70 haléřů nebo koruna,“ dodala Roudná. Ovoce prý vykupuje pro jiného soukromníka, který je dále prodává. „Většinou pak končí v zahraničí, třeba v Německu, kde ho dále zpracují. Protože je od silnic, k jídlu se nehodí, takže hledají jiné využití – například k výrobě esencí do kosmetiky a podobně,“ konstatovala.

Lidé, kteří hledají snadný přivýdělek, si tak k tučnější peněžence mohou dopomoci poměrně bezbolestně. „Jsou to lehce vydělané peníze. Letos jsem sice nikde nebyla, ale vloni jsme s kámoši silnice objížděli a jablka sháněli, kde se dalo. V inzerátech sice výkupny píší, že berou jablka spadaná, ale ta tam stejně vozí málokdo. Většinou se trhají rovnou ze stromů, na zemi jich tolik nebývá. Beztak by to spadalo dolů a shnilo,“ popsala svůj prázdninový zážitek studentka Jindřiška ze severního Plzeňska.

V létě u kasy, pak na větvi

„Plnili jsme pytle a hned s nimi jezdili do výkupny. Peníze jsem tenkrát docela potřebovala, takže každá koruna přišla vhod. Nakonec jsem si vydělala něco přes tisícovku a koupila si bundu na podzim a kredit do telefonu. Byla to vlastně taková další brigáda – v létě jsem byla na pokladně v supermarketu, na podzim na větvi. Jednou jsme narazili i na další partu, která také sbírala. Silnici jsme si rozdělili a dali si závody, kdo stromy na svojí straně otrhá dříve. Takže jsem se rozhodně nenudila, i když jsem přitom i pracovala,“ směje se.

Silničáři, kterým stromy patří, proti těmto brigádníkům nic nemají. „Je vždycky lepší, když nám nahlásí, že se chystají někde trhat, ale v zásadě nám to nevadí. Jablka bychom z příkopů stejně museli odstraňovat,“ dodala ředitelka Správy a údržby silnic Kralovice Jana Kašparová.