Většina podnikatelů s hodnocením začátku roku ještě vyčkává, velké změny nezaznamenali. „Úbytek klientů v našem kosmetickém salonu zatím nijak nepociťujeme. Zdražovali jsme již před půldruhým rokem, současné objednávky máme ještě z prosince. Pokud se dražší život a šetření nějak projeví, pocítíme to později,“ podělila se o zkušenosti například kosmetička Štěpánka Otcová.

Podle Anny Vyhnalové z kosmetického studia v Husově ulici se už reforma na jejich ziscích odráží. „Klientek, které si dříve každý měsíc dopřály kadeřníka, kosmetičku a masáž, ubývá. Už si rozmýšlí, čemu dát přednost, většinou to střídají,“ řekla Vyhnalová. „Navíc nám ubývají zákaznice na manikúře, přebírají nám je levné vietnamské salony. Rozdíl v úrovni je ale znatelný, snad se to tedy změní,“ doufá.

Pedikérka Ivana Nedbalová si ale nestěžuje. Má výhodu v tom, že její obor je vyhledáván i z důvodů zdravotních, navíc pracuje dlouho a má zavedenou klientelu. „Ani ostatní kolegyně si nemohou stěžovat na nedostatek práce. Zvláště starší lidé se bez pedikúry neobejdou,“ dodává Nedbalová.

Kadeřnice Vladislava Kulhánková doufá, že se její zákaznice zvýšením cen odradit nenechají: „Práci jsme zdražili o 10 procent, žádná z nich se ale nediví, počítaly s tím dopředu. Teď jich sice tolik nechodí, to je ale v lednu normální. Těžko odhadnout, zda jde o povánoční trend, nebo je to tím, že je vše dražší a lidé začali více šetřit,“ podotkla.

Zákaznice v kadeřnictví v Husově ulici se svěřila, že kdyby měla nouzi, byla by péče o vlasy to první, co by oželela. „Vlasy bych si obarvila sama doma. Záleží prostě na tom, s kolika penězi kdo disponuje,“ uzavřela.