Fakultní nemocnice (FN) Plzeň spustila začátkem října nový – elektronický vyvolávací systém. Ten má zpřehlednit provoz tří ambulancí v borské části nemocnice a odstranit dlouhé fronty pacientů, které jsou na některých odděleních nemocnice denně.

„Jedná se o první vyvolávací systém v takovém rozsahu. Nachází se v pavilonu číslo 22 a je určen pro společné prostory Urologické, kožní a ORL kliniky, včetně Přijímací kanceláře Bory," jmenuje mluvčí FN Plzeň Gabriela Levorová.

A jak vlastně nový systém funguje? Pacient si na displeji tiskárny pořadových štítků vybere důvod návštěvy a automaticky se vytiskne pořadové číslo. „S tím pacient vyčká na výzvu v podobě zobrazení na displeji nad kartotékou příslušné kliniky nebo nad přepážkami přijímací kanceláře, kde je během krátké chvíle odbaven. Následně vyčká na vyvolání v podobě zobrazení na velkých displejích a na displeji příslušné ambulance," popisuje Levorová postup ne nepodobný přijímání klientů v bankách a na úřadech.

„Systém funguje v rámci zkušebního provozu, jeho velkým přínosem bude zklidnění provozu v prostoru čekáren ambulancí," hodnotí novinku po prvních dnech provozu mluvčí.

Lékaři díky vyvolávacímu systému vidí v počítači, kolik je v čekárně pacientů, jak dlouho čekají, popřípadě určitou specifikaci důvodu jejich příchodu. Systém je užitečný i díky uchovávání a zpracování dat, se kterými se dá následně pracovat.. „Je možné zpětně dohledat, jak dlouho konkrétní pacient čekal," uvádí Levorová.

O dlouhých frontách a chaosu na těchto ambulancích ví své i pětapadesátiletý Karel. Za posledních pět let tam byl několikrát. „Vždy to tam bylo velmi nepřehledné a nikdo nevěděl, kam má jít. Kolikrát jsem tam čekal i několik hodin. Snad nový systém pomůže," doufá Plzeňan.

FN Plzeň chce pilotní projekt rozšiřovat i do dalších ambulancí. „Plánujeme zavedení systému v právě rekonstruovaných ambulancích Chirurgické kliniky," potvrzuje mluvčí nemocnice.

V budoucnu by vyvolávací systém mohl fungovat také na centrálním příjmu v lochotínském areálu, který chce plzeňská nemocnice kompletně přestavět. 
„I tam by výrazně napomohl v plynulosti často velmi hektického provozu," uznává Levorová.

Podle mluvčí nemocnice funguje podobný, avšak ne tak rozsáhlý a informačně poněkud jinak postavený systém od února 2014 také na lochotínské Gynekologicko-porodnické klinice. Jednoduchý vyvolávací systém je nainstalován i na náběrové ambulanci II. interní kliniky a na Přijímací kanceláři Lochotín.

V krajských nemocnicích Plzeňského kraje žádný vyvolávací systém nefunguje a ani se o jeho pořízení neuvažuje.

Podle mluvčího Zdravotnického holdingu Plzeňského kraje, jenž spravuje celkem šest nemocnic (Domažlickou, Rokycanskou, Stodskou, Klatovskou, Nemocnici následné péče v Horažďovicích a Nemocnici následné péče Svatá Anna), Jiřího Kokošky to v současné době není potřeba.

„V našich menších regionálních nemocnicích by totiž oproti velkým špitálům neměl žádný viditelný efekt. Jen by stál peníze," myslí si Jiří Kokoška.

„Chroničtí pacienti se mohou ve většině ambulancí objednat na konkrétní čas a v drtivé většině případů jsou v tomto čase nebo do 10 minut skutečně přijati. Neobjednaní, to znamená i akutní pacienti, dle našich průzkumů čekají v průměru přijatelných 20 minut," konstatuje mluvčí krajských nemocnic.