Poště roste konkurence. Do sítí firmy Zásilkovna si donedávna lidé chodili balíky jen vyzvedávat. Už přes týden je mohou z 90 míst západních Čech posílat na jinou pobočku. Výdejních míst je v Česku už přes 1700, do budoucna chce Zásilkovna balíky doručovat až do domu.

Zatím jsou výdejní místa většinou v drobných obchodech, které s firmou spolupracují jako franšízy.

Podle zakladatelky a spolumajitelky Zásilkovny Simony Kijonkové se nová služba od České pošty odlišuje hlavně tím, že na podacím místě stráví zákazník jen chvíli. „Lidé znají cenu za zásilku předem. Nemusí stát v dlouhých frontách, neomezujeme je také, co se například týká barvy obalu nebo tvaru zásilky,“ popisuje Kijonková.

Doručení balíku přes Zásilkovnu začíná na 65 korunách za rozměr do 50 cm (zásilka však nesmí být těžší než čtyři kila). Za balík na poště dnes standardně zaplatíme přes 100 Kč, přičemž největší rozměr je 35 cm. Váhový limit je na poště však až 30 kilogramů.

Pokud chce novou službu někdo využít, musí si do mobilu nejprve stáhnout aplikaci. Za odeslání zásilky zaplatí kartou. Poté se mu zobrazí identifikační číslo, které sdělí na pobočce obsluze a balík odešle.

Vliv nové konkurence na zákazníky České pošty se podle jejího mluvčího Matyáše Vitíka projeví až s odstupem času. „Česká pošta má 3200 poboček včetně pošt Partner po celé České republice. Pobočky nerušíme, ale převádíme na smluvní partnery, což jsou nejčastěji obce nebo soukromníci. K 1. květnu 2019 z celkových 3200 poboček je 641 v režimu pošt Partner,“ říká Vitík.

Kvůli ztrátovosti či nízkému využití muselo skončit několik poboček České pošty v kraji. Před několika lety takhle o poštu přišli například v obci Úlice na severním Plzeňsku. Lidé tak musí jezdit s balíky až do osm kilometrů vzdálených Kozolup, kde je navíc každý den od 10 do 13:30 hodin pauza.

„Máme zde totiž jen jednu pracovnici. Česká pošta nám počet zaměstnanců zatím nenavýšila, takže jsou zde pravidelně dlouhé fronty,“ vysvětluje starostka Kozolup Michaela Opltová.