Letoun do rybníku spadl v roce 1944, a jelikož Kožlanští rybník přes padesát let neodbahňovali, zůstaly trosky stroje poměrně zakonzervovány.

Podle vedoucího záchranného archeologického výzkumu Jana Vladaře se Focke-Wulf u Kožlan zřítil možná kvůli špatnému počasí. „Stalo se to 19. listopadu roku 1944 a domnívám se, že šlo o nehodu, ne o sestřel," tvrdí archeolog.

„Z bahna jsme vytáhli klikovou skříň hvězdicového motoru BMW a množství dalších trosek, ale takřka všechno je zničené. Výborně se zachovaly pouze těžké pláty pancéřování, které stroj chránili při boji s bombardéry," pokračuje Vladař.

Vše, co našli, archeologové už odvezli. Zabahněné kusy letadla teď čeká očista a další zkoumání. Práce v Kožlanech ale nekončí. „Výzkum bude trvat prakticky do léta, kdy skončí i opravy rybníku," dodává Vladař.

U Vožeháku je nyní možné kromě archeologů potkat i policisty z Kralovic, kteří ve dne i v noci dohlížejí především na samozvané lovce senzací. „Policisté se na místě průběžně pohybují a snaží se zabránit vstupu nepovolaných osob," potvrdil severoplzeňský mluvčí Josef Aubrecht.

Dno čtyřhektarového rybníka pokrývá odhadem 26 tisíc kubíků bahna. Kožlany se na jeho odvoz chystaly od roku 2009, práce začaly letos v květnu, kdy rybáři vylovili ryby a Vožehák přenechali bagrům. „Zhruba do jara teď budeme těžit bahno. Potom přistoupíme ke stavebním úpravám hráze a předpokládám, že v květnu nebo červnu budeme rybník zase napouštět," konstatoval starosta Vladimír Přibyl.

Město získalo dotaci ze Státního fondu životního prostředí. Z celkových 26 milionů korun má pokrýt 70%. Po úpravách hráze bude možné ve Vožeháku kromě jiného regulovat stav vody. Rybník dosud výpusť neměl.

Fw 190

close Fw 190 zoom_in

Jednomístným stíhacím letounem Focke-Wulf Fw 190 naháněla za druhé světové války spojeneckým letcům strach německá Luftwaffe. Stíhačky patřily k nejlepším strojům své doby a od roku 1941 do konce války jich bylo vyrobeno asi 20 tisíc kusů (v osmnácti variantách včetně typu stíhací bombardér). Nejvíce bylo vyrobeno typu Fw 190 A-8. Rozpětí jeho křídel bylo 10,58 m, délka 9 m, poháněl jej hvězdicový motor BMW 801D-2 a v optimální výšce dosahoval rychlosti 645 km/h.