Všudypřítomný prach, houkající sanitky a nákladní auta, pod jejichž koly se otřásají zdi domů a vibrují výlohy obchodů.

Tohle už dlouho trápí Plzeňany, kteří bydlí v centru města na Klatovské třídě. „Úplně nejhorší jsou tramvaje, klepou se nám od nich okna. Také nám vadí zvýšená prašnost. Možná by pomohl nějaký obchvat,“ říká obyvatelka Klatovské Nikola Horváthová.

Na takové řešení si zdejší lidé ale ještě počkají nejméně deset let. Tak dlouho totiž bude trvat, než bude možné začít stavět severojižní průtah městem. „Jiná možnost zklidnění dopravy na Klatovské třídě neexistuje,“ uvedl Ondřej Vohradský z Útvaru koncepce a dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně. Plánovaný průtah městem za dvě a půl miliardy korun ale musí nejprve získat kladný posudek EIA, což je posudek o vlivu stavby na životní prostředí.

Nová magistrála by měla začínat na kruhovém objezdu v Sukově ulici a pokračovat kolem obytných bloků v Čermákově ulici a ulici Karla Vokáče. Pak přetnout Borskou ulici a vlakové nádraží Plzeň–Jižní Předměstí a pokračovat Korandovou ulicí a tunelem pod Husovým náměstím. Plánovaný průtah by měl pokračovat Kotkovou ulicí, mimoúrovňovně přetnout Přemyslovu ulici a pokračovat dále přes údolní nivu řeky Mže podél aleje Kilometrovka a v Lochotínském parku se u lékařské fakulty napojit na Karlovarskou třídu.

Klatovskou třídu spravuje Ředitelství silnic a dálnic. „Zatím můžeme situaci řešit jen instalací protihlukových oken, která by lidem, kteří na Klatovské třídě žijí, samozřejmě zaplatil stát,“ uvedl ředitel plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.