„Píšeme ručně, protože jsme příliš složitá škola. Žáci mají společný základ, ale například flétnista má úplně jiné předměty než klavírista. Žádný program to zatím nezvládl,“ uvedl ředitel Konzervatoře Plzeň Miroslav Brejcha.

Zde musí učitelé psát ručně předměty a hodnocení, hlavička s názvem školy, oborem a s údaji o studentovi je předtištěna počítačem. Ředitel přiznává, že to pro učitele představuje víc práce. V případě chyby se totiž musí přepisovat celý dokument.

„Ale získávají praxi. Zrovna letos se mi jedna kolegyně pochlubila, že zvládla všechna vysvědčení na poprvé,“ dodal Brejcha.

Dřívější klasiku často zachovávají malotřídní školy. „Zkoušeli jsme vytvořit vysvědčení na počítači a bylo to raz dva. Myslím ale, že se navzdory pracnosti patří, aby na prvním stupni děti dostaly vysvědčení psané rukou,“ míní ředitelka ZŠ Veselá Dana Pavlovská. Podobně je tomu v malotřídce v Ejpovicích. „U nás paní učitelky odmítly počítačovou verzi s tím, že ručně psané vysvědčení má větší punc,“ konstatovala ředitelka ZŠ Ejpovice Eva Manclová.

Elektronická podoba však na školách stále častěji vítězí, často i díky tomu, že funguje elektronická evidence žáků. „Vysvědčení tiskneme teprve třetím rokem, chtěli jsme se přizpůsobit ostatním školám. Určitě je to rychlejší, i když jsme malotřídka a napsat zhruba čtyřicet vysvědčení není zase tak časově náročné,“ dodala ředitelka ZŠ a MŠ Mochtín Ilona Dvořáková.

A co říkají sami žáci? „Je mi jedno, jestli je vysvědčení psané na počítači nebo ručně, hlavně když tam nejsou pětky. Dřív jsem dostával ručně psané a je fakt, že se mi to hůř četlo,“ pamatuje si šesťák Honza Šmíd z Plzně.