„Je to velmi rizikový projekt pro rozpočet města,“ tvrdí ministerstvo a plzeňskou radnici od tendru zrazuje. Město ale hodlá v soutěži pokračovat.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vypsaly výběrové řízení na soukromou firmu, která pro ně postaví depo a na 29 let převezme údržbu vozového parku. Za to bude město vítězi posílat ročně přibližně 400 milionů korun. Do druhého kola tendru postoupily dvě firmy: Metrostav a Škodovka. Dopravní podniky a město mají na stole ale pouze jednu nabídku, podle informací Deníku Metrostav tu svou nakonec nepodal.
Ministerstvo ve svém vyjádření, které vydává vždy v případě PPP projektu, poukazuje mimo jiné na to, že město nevzalo v potaz rizika spojená s nižšími příjmy z daní v příštích letech. Laicky řečeno by na splácení Plzeň v budoucnu nemusela mít. Sám ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) jde s kritikou ještě dál. „Domnívám se, že současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám,“ uvedl Kalousek s tím, že stanovisko ministerstva není právně závazné, ale přesto jej naléhavě doporučuje respektovat.
Náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD), do jehož kompetence obří zakázka spadá, však tvrdí, že ministerstvo posuzovalo vypsanou zakázku a ne nabídku, která je dnes na stole. „Odpovědí na některá rizika jsou čísla v nabídce. Kdyby posuzovali nabídku, výsledek by byl jiný,“ tvrdí Šimák. Dodal, že zakázka se zatím rušit nebude – na městě i v dopravních podnicích nyní probíhá analýza došlé nabídky. „Je možné, že bude vyhodnocena jako nepřijatelná. To by nás vrátilo úplně na začátek,“ připustil náměstek.
Šimák upozorňuje i na to, že velkou část ceny tvoří náklady, které by město platilo i bez zakázky. „Údržba a servis vozů MHD vyjde během těch téměř třiceti let na více než deset miliard.“
Nyní za údržbu Plzeň platí přibližně 250 milionů korun ročně.
Největší zakázku v novodobé historii města kritizuje opozice už několik měsíců, požaduje další analýzy. „Chceme finanční rozvahu s návrhem, kde vzít ročně 120 milionů korun navíc oproti současným platbám,“ připomíná zastupitel za TOP 09 Petr Suchý s tím, že stanovisko ministerstva ´shrnulo připomínky topkařů´.
Místopředseda představenstva PMDP a zastupitel Jiří Šneberger (ODS) upozorňuje, že zmíněných 120 milionů navíc je ´pesimistická varianta´. „Podle odborníků je možné tuto částku výrazně snížit, až na 70 milionů,“ říká Šneberger. Riziko je podle něj hlavně v délce zakázky pro soukromou firmu.
Přestože vyjádření ministerstva není závazné, ještě se prý nestalo, aby se jím někdo neřídil. „Musíme se s ním vypořádat a vysvětlit, zda jsou rizika opravdu tak velká. Relevantní je odkaz na snížení příjmů kvůli novele o rozpočtovém určení daní,“ míní náměstek Šimák.
Plzeňští zastupitelé budou o jediné nabídce na depo hlasovat na dubnovém jednání.