Se svým velkým BMW přijíždí i čtyřiasedmdesátiletý Stanislav z Plzně. „No, já jsem hlavně rád za jakékoliv volné parkovací místo. Musím ale parkovat opatrně. Tady je to ještě dobré, ale užší místo by bylo pro takové auto problém,“ říká. Podobně reagují i ostatní řidiči. „Parkování pro rodiny je obsazené, tak parkuju tady. Pro parkování je to tady dost úzké, proto radši parkuju takhle podélně,“ vysvětluje třiatřicetiletá Plzeňačka Lenka, která přijela nakupovat v rozměrném mercedesu se svým malým potomkem. „Určitě bych rozšířila místa pro parkování a nejenom tady před obchodem,“ dodává.

Norma upravující rozměry parkovacích míst se naposledy měnila v roce 2011. Říká, že minimální šířka parkovacího stání pro osobní vozidlo je 2,5 metru. Pokud je projekt staršího data, pak před obchodními centry můžete najít i parkovací místa mnohem užší.

Zdroj: Deník/Pavel Bouda

My jsme se rozhodli několik takových veřejných parkovišť před nákupními centry přeměřit. Platnou normu šíře kolmého stání 2,50 metru splňuje například parkoviště nového nákupního centra v Plzni na Košutce u kruhového objezdu. Naopak u Kauflandu v Lochotínské ulici je šířka 2,35 metru a u obchodu Albert v Gerské dokonce jen 2,25.

„Norma 2,5 metru platí už od roku 2011. Záleží ovšem na stáří projektu, protože projektant jej navrhuje podle aktuálně platných norem. Jinak by neměl dostat stavební povolení. Dřív byla auta menší, třeba necelé dva metry, tak byla norma 2,25 metru a ta plně dostačovala. Teď jsou auta, například SUV, mnohem širší, ale nikdo samovolně u nákupních center širší stání než udává norma, neudělá,“ vysvětluje Miroslav Jurečka, komisař Dopravního inspektorátu Policie ČR v Plzni. Zvětšování rozměru parkovacích míst by znamenalo snížení kapacity parkovišť, a to nikdo z obchodníků pochopitelně nechce.

Změna linek MHD v druhé etapě oprav.
V Plzni začíná oprava Štefánikovy ulice, dotkne se i hromadné dopravy

„Ono taky záleží na tom, jak umí řidiči parkovat. Pokud zaparkují správně a mají na každé straně zhruba stejnou vzdálenost, tak na většině míst není problém. A já se na užších místech navíc snažím parkovat dveřmi spolujezdců k sobě, a nechám víc místa pro řidiče,“ prozrazuje devětačtyřicetiletý Marek z Dobřan, který právě takhle zaparkoval svůj rozměrnější Ford S-Max. „Možná bych vzhledem k rostoucím rozměrům aut obecně přivítal cca o 10 cm širší parkování,“ dodává ještě.

To však není na obzoru. Podle Miroslava Jurečky se nedá počítat s tím, že by se v nejbližší době plánovala změna výše uvedené normy. Podle českých i německých studií jsou rozměry venkovních parkovacích míst zatím dostačující.