Stát pak koupil od Škodovky budovu na náměstí Českých bratří a Kasl se ocitl v Soudkově ředitelně. „Nepřišel jsem přímo po něm, on se už dříve odstěhoval jinam a pak tu tuším úřadovala škodovácká pojišťovna,“ vzpomíná Kasl.

Dřevěné obklady? Ne, holé zdi

Kancelář byla krásně vybavená dřevěným nábytkem vyrobeným škodováckou truhlárnou přímo na míru. Měl zůstat na místě, jenže nezůstal, škodováci si všechno odvezli, a tak zbyla místnost s úplně holými zdmi. A začalo se s rekonstrukcí budovy, s níž se svezla i ředitelna.

Architekt ji navrhl podle Kaslova gusta – část stěn zdobí obklad z cihel, což se opakuje také v sekretariátě a v zasedací místnosti. „Ten nápad se mi líbil,“ přiznává ředitel.

Hodiny, co jdou pozpátku

Moc osobních věcí v kanceláři nemá, zato na stěně visí hodiny, které jdou pozpátku. „Dostal jsem je k padesátinám, s tím, že čas už pro mě nebude tak důležitý jako zamlada,“ vtipkuje ředitel. V kanceláři má i dva květináče s kytkami, které se už vyšplhaly až ke stropu. „Zalévají je děvčata ze sekretariátu, ale já je střihám. Naučil mě to děda, starej mičurin, který uměl keře a stromy perfektně střihat,“ přiznává Kasl.

Na stole mu stojí ještě přesýpací hodiny. „Jsou na 7,5 minuty. Jednou, když se jednání v kanceláři táhlo už donekonečna, jsem je obrátil a řekl, že to je poslední čas, který tomu budeme věnovat,“ usmívá se Kasl.

V kanceláři šéfa berňáku je lidem někdy pořádně úzko. Kromě klientů úřadu, kteří řeší v daních opravdu velké peníze přímo s ředitelem, sem míří třeba lidé, kteří se nedomluvili s úředníky a ředitele berou jako poslední instanci, kde by snad mohli uspět.

Zdi by mohly vyprávět

A pak také ti, kdo skončili na mizině, a řeší už doslova eistenční záležitosti. „Někdy tu člověk už dělá skoro psychologa, protože přijdou lidé, kteří se třeba nedostali do problémů svou vlastní vinou a potřebují to vyřešit. Někdy je to opravdu zlé a já razím takovou filozofii, že finanční úřad by neměl vybírat peníze úplně za každou cenu. Tedy v případě, že by mělo dojít k naprostému úpadku. Ale jen pokud je jiná možnost a nejedná se samozřejmě o podvodníky,“ podotýká ředitel.

Nedoplatky dokážou rozzuřit

Pod sebou má desítky úředníků, kteří hlavně zpracovávají všechna přiznání či žádosti, a také kontrolory.

Ne každý z klientů úřadu si snadno a sám poradí se složitými několikastránkovými formuláři. „Snažím se pracovníky vést k tomu, aby lidem pomohli, poradili jim a musím říci, že zpětné ohlasy na náš úřad jsou většinou dobré,“ usmívá se ředitel.

Zároveň však přiznává, že už zažil v úřadě situace, kdy klient vystartoval po úřednici. Šlo o peníze, jak jinak. „Dokonce jsme už museli volat i policisty,“ vzpomíná Kasl.