„Problém s nedostatkem řidičů se bude dál prohlubovat. Nám teď chybí do optimálního stavu 30 řidičů. Práci bychom ale mohli dát i většímu počtu,“ uvedl ředitel společnosti Miroslav Hucl s tím, že firma každým rokem výrazně navyšuje počet najetých kilometrů. Počet řidičů ale stagnuje.

Náborová kampaň, která začne v nejbližších týdnech, má mít název ´Pojďte od pokladen za volant´. ČSAD nevadí, když se budou hlásit i Slovenky nebo i Bulharky či Polky. Nejdůležitějším kritériem bude, aby se ženy nebály řídit velký vůz, byly alespoň trochu technicky založené a měly řidičský průkaz skupiny B. Vše ostatní zajistí dopravce.

„Necháme je u nás udělat řidičák, a když zůstanou, získají ho zdarma. O autobus se budou starat jen jako uživatelky. Měly by vědět, co ukazují budíky za volantem. Opravy dělá údržba,“ dodává šéf ČSAD. Nedostatek řidičů mají také Plzeňské městské dopravní podniky. „Jen na trolejbusech nám chybí 17 lidí. O speciální náborové kampani zaměřené na ženy neuvažujeme. Ženy ale nediskriminujeme. Mají rovné podmínky jako muži,“ říká generální ředitel PMDP Michal Kraus.

Podle oslovených psychologů je nábor žen za volant zajímavý tah. „Obecně se ví, že žena je opatrnější, bdělejší a ohleduplnější,“ říká plzeňská psycholožka Jitka Moraveci. Podobné zkušenosti už v ČSAD mají. „Zaměstnáváme už pět řidiček. Jednu jsme nasadili na linku, kde si cestující stěžovali, že řidič byl trochu ostřejší. Teď je linka bezproblémová,“ dodal Hucl.

Prodavačky v nákupních centrech berou zpravidla 10 až 12 tisíc hrubého. Průměrná mzda v ČSAD je 18 tisíc a v Plzni 20 tisíc. „Ráda bych je vydělala, ale vozit lidi bych se bála,“ uvedla jedna z prodavaček v plzeňském Tesku. Podobný názor měla většina oslovených žen. Nejodvážnější byly ženy středního věku.

Rozhovor s Miroslavem Huclem (na snímku):

Jaké mzdy můžete řidičkám nabídnout? V žádném případě je nechceme diskriminovat. Naše mzdová politika je taková, že na každý turnus, tedy zpravidla na každou linku je nějaká odměna. Ta je daná. Když si tedy někdo ten turnus odjezdí, peníze za něj dostane, ať je to nováček nebo dlouholetý řidič. To platí i pro ženy. Dáme jim takové peníze, jaké měl na dané lince řidič před nimi.

Vy nezohledňujete loajálnost nebo kvalitu řidiče? Samozřejmě ano. Co jsem uvedl je základní složka mzdy. Další část mzdy je za věrnost. To se dostává, když je tu řidič pět let a více. Dále jsou také příplatky za přesčasy, když řidič třeba ještě zaskakuje na jiné lince nebo pomáhá s řízením na výlukách Českých drah a podobně.

Takže žena-nováček si může vydělat … ? Průměrná mzda ve firmě mezi řidiči je 18 tisíc korun. U řidičů, kteří jezdí v Plzni a kolem ní je to ještě o dva tisíce více. Takovou mzdu může brát i žena.

Dvacet tisíc korun je přibližně výše průměrné hrubé mzdy v kraji. Tu bere zhruba jen třetina všech zaměstnanců v regionu. Dá se tedy říci, že mzda u vás je relativně zajímavá. Proč tedy máte nedostatek řidičů? To je dáno více faktory. V první řadě je na trhu málo lidí s řidičským průkazem skupiny D, který opravňuje řídit autobus. Kvůli profesionalizaci armády také nevyrůstají mladí muži, kteří mají řidičský průkaz C na nákladní vůz, takže řidičů je málo. Ale vedle toho se zvětšuje objem přepravy zboží i osob, takže poptávka po řidičích naopak roste. A v boji o ně vyhrávají dopravci zboží. Pochopitelně. Mohou jim totiž nabídnou výrazně lepší mzdové podmínky. V kamionové dopravě se mzda pohybuje kolem třiceti čtyřiceti tisíc za měsíc. Kdo jezdí za hranice, má i padesát nebo někde dokonce šedesát tisíc. Sice není pár dní po sobě doma, ale to mladý kluk vydrží a raději si v mládí vydělá, než by sedal za volant autobusu. V kamionu také řidič jedná s lidmi jen, když vykládá nebo nakládá zboží a občas na hranici. Může jezdit kraťasech nebo džínách a nemanipuluje většinou s penězi jen s dodacími listy. Řidič autobusu musí jednat s cestujícími a musí jednat slušně, aby nějak vypadal, máme firemní uniformy a pracuje s tržbami. I to je hendikep.

Na jakých linkách chcete, aby ženy jezdily? Na každé, kde nám chybí řidiči. Takové jsou po celém regionu. Hlavně bychom je ale potřebovali na linky v Plzni, například na spoje k hypermarketům Tesku a Olympii.