Jezdíte v autě se sjetými pneumatikami a říkáte si, že vyměňovat je několik měsíců před technickou kontrolou už nemá cenu? Měli byste se mít na pozoru, protože od ledna vás mohou zastavit policisté a na místě vám kvůli této nebezpečné závadě pozastavit technický průkaz. 

Dříve policisté za nedostatky u vozidel rozdávali mírné pokuty nebo na ně pouze upozorňovali, počínaje letošním rokem už mohou zasahovat razantněji.

Speciálně vyškolení dopravní policisté se mohou při klasické silniční kontrole zaměřit také na technický stav vozidla. Zaobírat se budou především závažnými a nebezpečnými závadami. Do první uvedené kategorie patří například únik oleje, problémy na elektroinstalaci nebo prasklé přední sklo. „V takových případech omezíme technickou způsobilost vozidla. Sepíšeme protokol, který posíláme na příslušnou obec, kde je vůz nahlášen. Do třiceti dnů musí motorista závadu odstranit a navštívit STK," uvedla tisková mluvčí Policie ČR Ivana Jelínková. Dokud si řidič vše nevyřídí, nesmí se na silnici vůbec objevit. Podle našich informací už dopravní policisté řešili od začátku ledna v Plzeňském kraji několik desítek takových případů.

Do kategorie nebezpečných závad patří třeba nesvítící brzdová nebo potkávací světla či sjetý vzorek pneumatiky pod hranici hloubky 1,6 mm. V takových situacích policisté zasáhnou zásadněji. „Řidiče už nenecháme jet dál, vozidlo musí rovnou odstavit a nechat odtáhnout. Následující postup je stejný, tedy závadu odstranit do stanovené lhůty a nechat automobil projít znovu kontrolou," sdělil vedoucí odboru dopravní policie Plzeňského kraje Vladimír Toman. Řidičům navíc hrozí finanční postih.

Samotný dopravní inspektorát může na místě udělit maximálně dvoutisícovou pokutu. Jestliže motorista včas nezavítá na STK, může ho obec potrestat sankcí ve výši pěti až deset tisíc korun, kromě toho ještě přijde o řidičský průkaz.

Nová pravomoc by měla zabránit především tomu, aby lidé odkládali opravy svých vozidel, a tím ohrožovali sebe i ostatní účastníky silničního provozu. Podle ředitele Plzeňské STK Ondřeje Suchého je běžné, že lidé si automobily dávají do pořádku až těsně před technickou kontrolou: „Když se jedná o nějaký menší problém, řeknou si, že ho vyřeší až později. Takhle budou nuceni si vůz dát pořádku co nejdříve." Některým Plzeňanům však uvedená změna nevadí. „Jsem jednoznačně pro. Snažím se jezdit tak, abych měl vše v dobrém stavu," řekl Deníku Radek Olšák.

Včasné vyřešení technické závady je důležité také proto, že po českých silnicích jezdí mnoho starých automobilů. „V šedesáti procentech se jedná o vozy starší deseti let. To má samozřejmě negativní vliv na životní prostředí a také na bezpečnost provozu," konstatoval ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Antonín Šípek.

Podle statistik SAP se tato skutečnost odráží rovněž v nehodovosti. Počet dopravních neštěstí u osobních vozů starších deseti let je nižší, protože najedou mnohem méně kilometrů než mladší automobily. Nicméně následky takových kolizí jsou zpravidla daleko závažnější. Podíl usmrcených osob ve vozidlech starších deseti let se totiž dlouhodobě přibližuje až šedesáti procentům.