Tvrdí to bývalý zaměstnanec Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP), který nechce zveřejnit svoje jméno, ale redakce ho má k dispozici. Jako revizor se živil pod PMDP jedenáct let, vloni v lednu přešel s přibližně dvacítkou svých kolegů pod soukromou společnost AB Finanční servis. Vydržel necelý rok. Praktiky, ke kterým ho nový zaměstnavatel nutil, se mu natolik příčily, že dal výpověď. „Ze začátku jsme stíhali každého, i takzvané sociální případy. Šéf firmy Viliam Hovanec ale brzy zjistil, že tudy cesta nepovede, protože za tyto lidi musel od dopravního podniku každou pohledávku vykoupit za 170 korun. Jenže peníze z asociálů už vyrazit nedokázal. Začal na nich hodně tratit,“ tvrdí náš zdroj. Podle něj se už brzy na jaře ukázalo, že za nevymahatelné pohledávky od černých pasažérů platí AB Finanční servis měsíčně dopravnímu podniku 200 – 300 tisíc korun, ale žije jen z pasažérů, kteří pokutu zaplatí buď přímo v dopravním prostředku, nebo do deseti dnů. „Ti nestojí téměř žádnou režii a peníze jsou z nich hned. Takže příkaz zněl jasně: stíhat jen je a ostatních si přestat všímat,“ říká.

Jeho slova potvrdil, aniž by tušil souvislosti, i městský zastupitel Karel Makoň (Plzeňská aliance): „Jel jsem nedávno trolejbusem č. 12 a do vozu nastoupil revizor. Zkontroloval všechny až na podivnou existenci na jednom ze sedadel, tu minul bez vyzvání o jízdenku či doklad,“ řekl Makoň.

Někdejší zaměstnanec PMDP jde v obviněních AB Finančního servisu ještě dál. Podle něj si totiž firma vymáhá nedobytné pohledávky „na vlastní triko“ a bez vědomí dopravních podniků. „Některé asociály přece jen revizor zapsat musí, vypadalo by to divně už kvůli ostatním cestujícím ve voze. Doklady o těchto „kontrolách“ se házejí ve firmě do krabice. Část jich společnost přece jen nahlásí dopravním podnikům a vymáhají se prostřednictvím advokáta Víšky, ostatní AB Finanční servis dál prodává za tisíc korun vymahačům. Profit z toho mají oba, ostrouhá jen dopravní podnik,“ tvrdí bývalý revizor.

On i jeho další kolegové za čas pochopili, že párat se v autobusech s lidmi bez dokladů se jim nevyplatí a ztrácejí jen cenný čas, který potřebují ke stíhání těch slušných, s penězi a s doklady, kteří jen zapomněli označit jízdenku či si dobít Plzeňskou kartu. „Jen za ty totiž berou revizoři prémie. Jsou nuceni k co nejvyšším počtům úspěšných záchytů, na ostatní nemají čas. Proto „známé firmy“ míjejí. Nevydělali by si na vlastní výplatu. Denně musejí chytnout kolem 25 černých pasažérů, ze kterých se peníze určitě vrátí, jinak si nevydělají,“ dodal.

Osobně byl nekonečným stíháním pouze slušných lidí a podle svých slov neurvalým jednáním svého nového zaměstnavatele tak otráven, že radši podal výpověď. „Panuje tam strašná atmosféra, došlo i na vyhrožování. Neexistuje, aby revizor dnes pustil roztěkaného školáka, co si zapomněl „štípnout“ nebo zapomnětlivou důchodkyni. Naopak je třeba vyhýbat se asociálům a mlčet o těch praktikách. Čísla vypadají úžasně, revizoři vydělávají a dopravnímu podniku přinášejí peníze. Jenže za cenu, z které se mi chce zvracet. Já to takhle dělat odmítám,“ říká někdejší revizor.

Jednatel firmy AB Finanční servis Viliam Hovanec našemu Deníku na dotazy směřující k výpovědi bývalého revizora vůbec nereagoval. Neodpověděl ani bývalý technický náměstek primátora Jiří Uhlík (ODS), který měl na radnici PMDP na starosti. Otázky u něj ležely více než týden, pak na post technického náměstka rezignoval. Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus poslal diplomatickou odpověď: „Informace obsažené ve vašem dotazu nemohu potvrdit ani vyvrátit, protože nejsem účastníkem interních jednání AB Finanční servis, a informace, které byly sděleny a zpřístupněny vám, neznám. Musím ale konstatovat, že pokud by vámi popsaný postup byl uplatňován v praxi, považoval bych to za nekorektní. Z údajů známých mi za letošní rok mohu uvést, že za období leden - říjen proběhlo celkem 77 553 kontrol, z nichž bylo 38 048 pozitivních( tj. černých pasažérů ) a z nich je evidováno cca 1 000 nezletilců (údaje jsou uvedeny z informačního systému „Black“ vedeného firmou AB Finanční). Jemnější členění na skupiny obyvatel, pohlaví atp. systém neumožňuje. Takový poměr by ale uváděl tvrzení bývalého zaměstnance do trochu jiného světla,“ uvádí Kraus ve své odpovědi.

Primátor Pavel Rödl (ODS) k výpovědi bývalého revizora uvedl: „Pokud je tomu tak, pak, podle mého názoru, AB finanční nepostupuje v souladu se smlouvou. Věřím, že se podaří brzy doplnit představenstvo dpravních podniků a nového předsedu budu neprodleně o tomto podezření informovat, aby jej mohl prošetřit.“ Na post předsedy představenstva PMDP totiž v minulém týdnu rezignoval podnikatel a městský zastupitel Petr Štrunc (ODS), za jehož vedení se podnik revizorů zbavil a převedl je na soukromou společnost. AB Finanční servis převzal přepravní kontrolu v MHD letos v lednu na základě výběrového řízení. V novém tendru letos v létě už ale neuspěl. Od ledna 2008 převezme přepravní kontrolu ve veřejné dopravě jiná městská společnost.