Hracholuské účty.

Pod tímto titulkem vydal deník Pravda přesně před padesáti lety 25. října 1967 článek, který se ohlížel za letní sezonou jedné z nejznámějších západočeských vodních ploch. Vůbec poprvé o ní tehdy hovořila rozšířená komise cestovního ruchu ONV Plzeň-sever.

My díky článku můžeme zjistit, jestli se od roku 1967 na Hracholuskách vůbec něco změnilo.

Jak se lidé k přehradě například dopravovali? „Vedle velmi výhodných zlevněných rekreačních jízdenek na dráze, kterých použilo desetitisíce občanů, jezdí se převážně vlastními auty. Problémem je proto parkování. Jsou určena místa a v příští sezóně budou označena. Na Hracholusky jezdí také rekreační autobusy, které jsou velice oblíbené. Zastávky jsou přímo uprostřed chatařských osad a umožňují využít co nejvíce času v půvabné přírodě. Letošním úspěchem je, že se podařilo v poslední době dát do pořádku cesty a hlavně silnici přes Pňovany na karlovarskou státní,“ stálo v článku.

Stejným problémem jako dnes byli zloději, kterým chataři doslova hráli do noty. „Jsou v mnoha případech velmi lehkomyslní lidé. Nářadí, jako jsou sekery, motyky a pily nechávají povalovat u svých chat. Připravují tak vlastně možnost vloupání. A vykradených chat bylo opravdu dost. Vypátrat se podařilo 58 pachatelů z 65,“ citoval deník kapitána SNB Kavinu.

Píše-li se o Hracholuskách, nemůže nedojít na známý parník. Loď Plzeň, již Pravda nazývala hydrobusem, ale byla ztrátová a nikdo se tím netajil: „Přístav u hráze nemá ani v době sezóny dostatečné množství návštěvníků, kteří by se chtěli svézt lodí. Hydrobus jezdí převážně poloprázdný a většinou prázdný. Provoz je tedy ztrátový a okres Plzeň-sever doplácí ročně 120 tisíc Kčs na provoz lodi. Ředitel Komunálních služeb v Nýřanech, jsou provozovatelem, k tomu říká: 'Musíme jezdit i s prázdnou lodí, musíme dodržovat schválený jízdní řád. Přiveďte mi někoho, kdo za loď a můstky zaplatí 1 900 000 Kčs a já mu to dám zítra.'“