Pokud zákazník v prodejně či na trzích narazí na výrobek označený jako Regionální potravina, měl by si být jistý, že je to výrobek kvalitní, chutný a poctivě připravený.

Regionálními potravinami jsou například jablko odrůdy Julia nezvěstické společnosti ALIMEX, pivo Dobřanský sekáč z pivovaru Modrá hvězda, uzený kapr či tolstolobik Zpracovny ryb Klatovy, Prácheňská Hnětýnka ze Střední školy Horažďovice, Křimický zelný salát s koprem Zelárny Křimice, klobása uzenářství Plzák z Plzně…

Značka pomáhá výrobcům i Plzeňskému kraji, který Regionální potraviny prezentuje na českých i zahraničních turistických veletrzích.

20%
Pouze 20,4 procent panelistů Deníku z Plzeňského kraje se domnívá, že vláda dostatečně podpořila výrobu a prodej domácích potravin. Odpovídalo 49 lidí.

Výrobci v posledních letech do klání vysílají desítky výrobků. Vloni 27 výrobců přihlásilo 79 výrobků. „Nejsilnější zastoupení měla kategorie Masné výrobky tepelně opracované včetně uzených mas," řekl Ivo Šašek, místopředseda Místní akční skupiny Pošumaví, jež v kraji klání Regionálních potravin pořádá.

Odborná porota tvořená zástupci Ministerstva zemědělství, Krajského úřadu, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Státní veterinární správy, Agrární a Potravinářské komory vybere většinou do deseti produktů. Ocenění pak tituly přebírají na Festivalu Regionálních potravin Plzeňského kraje, který se bude na nádvoří Plzeňského Prazdroje konat i letos.

Odpovědi vybraných regionálních panelistů, které Deník pro vyhodnocení oslovil

OTÁZKA: Udělala vláda dost pro podporu výroby a prodeje domácích potravin?

Lenka Klasnová, 39 let, loňská vítězka projektu Žena regionu a ředitelka Nadačního fondu Šance onkoláčkům: Ne, myslím, že vliv EU na tuto problematiku je příliš silný na to, aby byla transparentně podporována výroba a prodej domácích potravin. Stále v obchodě hledám mezi polskými výrobky ten český.

Vlastimil Volák, 44 let, ředitel plzeňského Techmania Science Centra: Ne. To by prodeje domácích potravin byly vyšší. Domnívám se, že se nepodařilo českého zákazníka přesvědčit, že české potraviny jsou kvalitní nebo kvalitnější než zahraniční. Český zákazník si zatím také neuvědomuje, že koupí českého výrobku podpoří český trh, a tím přispěje k zlepšení životní úrovně v ČR. Nejasnost spatřuji také v nejednoznačnosti, co je možné považovat za český výrobek.

Jiří Liška, 73 let, plzeňský neonatolog: Vláda udělala dost pro podporu výroby a prodeje potravin. Ale pozor, v rámci Evropy – v Polsku se daná potravina vyrobí a v Česku se zabalí atd.