Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Razicí štít odpočívá. Nabírá síly na tuhý Chlum

Kyšice – Navštívili jsme stavbu nejdelšího železničního tunelu v ČR, který bude mezi Kyšicemi a Plzní.

13.2.2016
SDÍLEJ:

Razicí štít Viktorie mezi Plzní a Ejpovicemi hloubí první ze dvou tubusů nejdelšího železničního tunelu v republice.Foto: DENÍK/Pavel Korelus

Na hlavě je třeba mít přilbu, na sobě reflexní vestu, kolem pasu nebo křížem přes prsa opasek se zaplombovanou schránkou, v níž se skrývá nouzový dýchací přístroj, a také se svítilnou. Pro všechny případy.

„Trochu vás teď vyděsíme," říká Václav Anděl, stavbyvedoucí, který má na povel ražbu obřího železničního tunelu pod Homolkou a Chlumem, mezi Kyšicemi a okrajem Plzně. Vysvětlí, jak a kdy se přístroj používá, že světlo musí neustále svítit, rozdává nám i špunty do uší. Teprve pak se můžeme na novinářskou exkurzi do tunelu vydat.

Vozidlu, na něž nasedáme, se říká tunelový kabriolet. Jindy Viktorii zásobuje betonovými skružemi, kterými štít okamžitě vykládá to, co vyrubal. Dnes má živý náklad.

Razicí štít momentálně nepracuje, a to je ideální příležitost k jeho návštěvě. Stavbaři přestavují jeho hlavu na takzvaný hard rock mode, který bude zapotřebí pod Chlumem. Viktorii sice zbývá vyrazit už jen necelý kilometr, aby byla první roura nejdelšího českého železničního tunelu za dvě miliardy korun hotová, nicméně ten kilometr bude tuhý. Pod Chlumem jsou velmi tvrdé horniny – spility.

Odkud, kam, proč?• Pod vrchy Chlum a Homolka vzniknou dva jednokolejné tunely, každý dlouhý 4150 metrů.
• Trať mezi Rokycany a Plzní zkrátí přibližně o 6100 metrů.
• Vznikají v rámci modernizace trati Plzeň – Rokycany, jež patří do modernizace vnitrostátního III. tranzitního železničního koridoru – západní část, který je zase součástí Transevropské dopravní sítě.

Tunelový kabriolet jede svižně. Od ústí tunelu k odpočívající Viktorii nás doveze za necelých deset minut. Zvuk burácejícího motoru se v betonovém tubusu rozléhá a je doslova ohlušující, přemýšlím o nabídnutých špuntech, ale nejspíš by to nevyřešily.

Tunel pravidelně osvětlují čirá i zelená světla, míjíme různé plošiny a rampy, sledujeme silné potrubí, jež stavbařům k Viktorii vede vzduch, pásový dopravník, který za provozu odváží vytěženou zem, a kilometry kabelů.

Razicí štít je dlouhý 120 metrů. Kabriolet zastavuje u jeho zadní části, vystupujeme a všímáme si, že chladný vzduch najednou vystřídalo přívětivější teplo. A také je ticho. „Teď je, ale kdyby se razilo, bylo by to ještě horší než při jízdě," říkají stavbaři, kteří si kromě kraválu užijí své také s otřesy.

Cesta k vyměňované hlavě nás provede celým strojem. Schůdky a schody, roury, hadice, ventily, kohouty, svazky kabelů, hučící skříně plné elektřiny, úzká místa i prostorné rampy. Zastavujeme se u kabiny, v níž vidíme pilota štítu. Stojí u pultu posetém tlačítky a kontrolkami, před sebou má obrazovky s údaji i záběry z kamer, právě mluví do telefonního sluchátka.

Stavbaře, kteří nějakých čtyřicet metrů vepředu přestrojují hlavu razicího štítu, nelze neobdivovat. Tísní se mezi masivními profily, svařují, potí se, na hlavu jim kape voda, která ražbu tunelu znepříjemňuje už od začátku. Ale práce jim jde.

Do týdne by Viktorie měla být na Chlum připravená, a až se dá do práce, už se asi nezastaví. První tunel bude hotový v březnu, pak stavbaři štít rozeberou, dopraví zpátky ke Kyšicím, opět ho opatří původní hlavou a pustí se do druhého, severního tunelu. Hotovo chtějí mít začátkem roku 2017.

Autor: Pavel Korelus

13.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vánoční strom na náměstí Republiky v Plzni

Plzeňským králem Vánoc bude smrk

Skřítek Zdravínek

Skřítek Zdravínek bude doprovázet nemocné děti

Rok 1947 a oprava plzeňských lázní

Plzeň – Seriál Plzeňský dějepis se dnes vrací o 70 let zpět.

Šetření dospělo do konce. Řidič, který srazil dva chlapce, je vinen

Plzeň – Policie obvinila 23letého řidiče, který srazil letos v červnu dvě děti. Za usmrcení z nedbalosti mu hrozí jeden až šest let za mřížemi.

Výstava Metamorfózy v DEPO2015

Plzeň – Irene Fritz je předsedkyní uměleckého spolku Oberpfälzer Kunst-verein z německého města Weiden a moc se jí zalíbil industriální prostor plzeňského areálu DEPO2015. Z její iniciativy vznikla společná česko-německá výstava, která je od 5. října k vidění právě ve výstavních prostorách DEPO2015.

Rána hodinu po večerce. Zamykají se cely na noc?

Skupina vězňů vnikla do nezamčené cely, úder poškodil zrak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení