Průvodčí, které potkávali doteď, už totiž cestující vídat nebudou. Nahradí je automaty na jízdenky.

Všem pasažérům teď průvodčí o změně říkají a také je učí, jak s přístroji zacházet. „Pro člověka, který alespoň jednou jel plzeňskou MHD, to není nic složitého," míní studentka Iveta Švarcová a s úsměvem dodává: „Už jsem to vysvětlila i babičce."

„Ve vlacích na plzeňské lince jsou automaty už nainstalovány. Cestující si od 1. dubna jízdenku koupí přímo ve vlaku. Většina našich zákazníků na této lince však používá jízdní doklady Integrované dopravy Plzeňska (Plzeňské karty, pozn. red.)," říká mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Dráhy však upozorňují na to, že revizoři se ve vlacích budou pohybovat stále a černým pasažérům hrozí nemilé pokuty. „Namátkové kontroly budou provádět naši kontroloři. Jízda bez platné jízdenky se cestujícím prodraží o 400 korun při úhradě na místě a o 1000 korun při pozdějším zaplacení," pokračuje mluvčí.

Na Plzeňsku už několik linek, v jejichž vozech si cestující kupují jízdenky sami, funguje. Jsou to například lokálky mezi Nýřany a Heřmanovou Hutí nebo mezi Nepomukem a Blatnou.

Nahrazení průvodčích automaty je úsporné opatření snižující náklady na provoz vlaků. „Zavedení tohoto způsobu odbavení probíhá v rámci racionalizace nákladů na zajištění dopravní obslužnosti, kterou objednává Plzeňský kraj," dodává Radek Joklík.

V celé České republice dnes podle mluvčího tímto způsobem funguje více než 1500 spojů denně.

Zahraniční vzory

Takzvaný specifický způsob odbavení byl ve vlacích ČD zaveden už v 90. letech minulého století a vycházel ze zkušeností zahraničních železnic, např. švýcarských, považovaných za nejlepší železnice v Evropě. Podobná situace je také v Rakousku a na některých tratích v Německu.