I když má Plzeň hotovou první část západního okruhu, který vede z Borských polí do Křimic, a připravuje jeho druhou část na Severní Předměstí, stále ještě zvažuje stavbu severojižního průtahu městem, který by měl postavit stát. „Průtah se připravuje, věřím, že se bude realizovat," řekl Deníku šéf Ředitelství silnic a dálnic v Plzni Zdeněk Kuťák.

Hejtman Plzeňského kraje Václav Šlajs (ČSSD) a také technický náměstek plzeňského primátora Pavel Šindelář (ODS) prohlásili, že město potřebuje další propojení Lochotína a centra města. „Je potřebný jak Západní okruh, tak průtah," uvedl Šindelář.

Průtah Plzní má vést ze Sukovy ulice na Borech přes Borskou ulici a územím kolem Kalikovského mlýna na Karlovarskou třídu k lékařské fakultě

Jde o silnici, která má vést od Sukovy ulice na Borech městem na Karlovarskou třídu k lékařské fakultě. „Je rozdělena do tří úseků. První povede z kruhové křižovatky v Sukově ulici až k hotelu Škoda, kde vznikne v Borské ulici kruhový objezd. Prostřední část povede z Borské ulice do Přemyslovy ulice, tedy ke křižovatce u Kalikovského mlýna, a poslední část je naplánována od Kalikovského mlýna přes údolí Mže ke křižovatce s Lidickou ulicí u lékařské fakulty," potvrdil Kuťák.

U prvního a třetího úseku probíhá proces EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí. „Očekáváme, že u prvního úseku bude EIA letos, u třetího v příštím roce. Pak zpracujeme záměr projektu, termíny pro realizaci jsou v roce 2020. Dovedu si představit, že úsek Sukova- 
-Borská by mohl být zahájen už v roce 2018," podotkl Kuťák s tím, že bude záležet na možnosti evropských dotací. Cena prvního úseku je odhadovaná až na miliardu korun, celkem by měl asi šestikilometrový průtah vyjít na cca tři miliardy korun.

Před stavbou průtahu varuje architekt Petr Domanický (Společně za Plzeň). Tvrdí, že Plzeň je už urbanisticky zdevastována páteřními silničními tahy, které se v jejím středu protínají. „Průtah má vést přes Bory, centrum města, lochotínské louky a Lochotínský park. Bude znamenat nenapravitelnou devastaci lochotínských luk a části Lochotínského parku," upozorňuje Domanický.

Michal Vozobule (TOP 09) míní, že radnice by měla jednat se státem spíš o okružních komunikacích a průtah Plzní poslat z větší části k ledu. „Dá se souhlasit snad jen s první částí uvažované silnice, a to ze Sukovy k Borské ulici. Ale v umenšené variantě," uvedl Vozobule.