To, co bylo dlouhá léta jen na papíře, se v těchto dnech posunulo o pořádný kus dopředu. Dvě etapy severojižního průtahu I/27, jež má spojit Bory a Lochotín, dostaly kulaté razítko od Krajského úřadu v Plzni a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může pokračovat v přípravách stavby.

Krajský úřad rozhodl, že kilometrová estakáda (most) vedoucí až 15 metrů nad zemí, jež překlene údolí Mže a spojí Kalikovský mlýn a Lochotín, nebude mít negativní vliv na životní prostředí.

Tato 3. etapa tím pádem získala tzv. kladné stanovisko EIA. A první úsek průtahu, spojující Borskou a Sukovu ulici, podle úředníků není nutné z hlediska vlivu na životní prostředí vůbec posuzovat. Odpůrcům průtahu se rozhodnutí nelíbí a hodlají se proti nim bránit.

„Posudek EIA byl vydán nezákonně a určitě podáme podnět na ministerstvo životního prostředí k jeho přezkoumání. Některé námitky, které jsme podali, vůbec nebyly vypořádány – týkaly se hluku, krajiny a biologického průzkumu, který trval jeden den a byl vyloženě odfláknutý," upozorňuje Petr Pelcl z Centra pro komunitní práci západní Čechy. Dodal, že kraj nijak nezohlednil ani další připomínky, jež v březnu vznesli lidé na veřejném projednání. Odpůrcům obecně vadí i to, že má silnice ukrojit část Lochotínského parku, a tvrdí, že dopravě v centru příliš neulehčí.

I kdyby ministerstvo výhrady zamítlo, jen tak se stavět nezačne. „S estakádou z Přemyslovy na Karlovarskou ulici začneme nejdříve po roce 2020. Náklady jsou odhadovány na necelé dvě miliardy korun," říká ředitel plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák. Dříve by mohly začít práce na méně sporné stavbě mezi Sukovou a Borskou, ta by měla stát do půl miliardy korun.

Průtah Plzní má vést ze Sukovy ulice na Borech přes Borskou ulici a územím kolem Kalikovského mlýna na Karlovarskou třídu k lékařské fakultěO průtahu Plzní se mluví už přes deset let, dlouho jako o variantě k Západnímu okruhu, z něhož je hotova první etapa (z Borských polí do Křimic). „Západní okruh je výborný pro tranzitní dopravu, pro objetí Plzně. Na propojení Severního Předměstí s centrem a zklidnění Karlovarské a Klatovské třídy je nutný průtah. A ideální stav je mít obě stavby," argumentuje Kuťák.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík tvrdí, že z daných dvou etap průtahu je důležitější ta první, tedy úsek od Sukovy k Borské ulici. „Podle plánu udržitelné mobility Plzně je důležitý Západní okruh a silnice I/20 od Plaské ulice na Lochotíně ke kruhovému objezdu na Jateční a právě nová silnice Sukova – Borská. Kdyby tyto tzv. bypassy k sadům Pětatřicátníků byly hotové, Karlovarské by se ulevilo," vysvětluje Náhlík a dodává, že pro plánovaný průtah už je část pozemků vykoupena a směnou dalších pozemků se budou zastupitelé zabývat na červnovém jednání.

Kudy přesně má průtah I/27 vést? Silnice je rozdělena do tří úseků. První povede z kruhové křižovatky v Sukově ulici až k hotelu Škoda, kde vznikne v Borské ulici kruhový objezd. Prostřední část povede z Borské ulice do Přemyslovy ulice, tedy ke křižovatce u Kalikovského mlýna, a poslední část je naplánována od Kalikovského mlýna přes údolí Mže ke křižovatce s Lidickou ulicí u lékařské fakulty.

Prostřední, nejspornější úsek, kvůli němuž by muselo padnout i několik domů, zatím vůbec není na pořadu dne.