„Půda je zmrzlá. Když se náhle oteplí, začne se hýbat a vytváří tlak na potrubí. To pak může prasknout,“ uvedla Kateřina Chmelíčková z Vodárny Plzeň. Pracovníci jsou teď v pohotovosti. Zesílené služby mají i o víkendech. Mrazy už je letos pořádně potrápily. „Především v únoru počet havárií narostl. V porovnání s lednem velmi výrazně,“ dodává Chmelíčková.

Kolísání teplot dělá těžkou hlavu i pracovníkům Plzeňské teplárenské. Právě v takových podmínkách je největší riziko havárie.

Na oteplení naopak netrpělivě čekají České dráhy. „V mrazech jsou horší podmínky pro vytápění vagonů. Trvá to delší dobu,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Z podobného důvodu stoupající teploty vítají i Plzeňské městské dopravní podniky. „Je to určitě výhodnější. V mrazech se vůz vyhřál třeba až za hodinu. Lidé si pak stěžovali. Nic se s tím ale dělat nedalo,“ konstatuje dopravně provozní ředitel firmy Václav Zikmund. I tady jsou ale technici v pohotovosti, pokud by nastaly nějaké problémy. Především v podobě praskání kolejí. „V letošní zimě zatím žádné problémy nebyly,“ dodává Zikmund.

Nejvýrazněji by se mělo oteplit ve středu. „Teploty stoupnou i na tři stupně nad nulu. Na horách bude sněžit. Někde může napadnout až 15 centimetrů sněhu. Ve městě bude přes den sníh tát,“ uvádí meteorolog Jan Sulan. Podle něj v noci na čtvrtek může roztátý sníh zase zmrznout. „To by mohlo způsobit náledí,“ dodává Sulan.

Námraza by mohla zkomplikovat nejen dopravu, ale také ohrozit chodce. Samotný sníh už jim totiž dělá potíže. „Poslední dobou jsme zaregistrovali nárůst úrazů, které vznikly především při uklouznutí. Jsou to hlavně zlomeniny předloktí a holeně,“ uvádí mluvčí fakultní nemocnice Renata Jenšíková. Podle ní tyto zlomeniny nejčastěji ohrožují starší lidi, kterým se může po úrazu zhoršit celkový zdravotní stav. „Pro předcházení takovým nehodám by lidé neměli vycházet bezprostředně po ránu a měli by počkat, až budou chodníky ošetřené. Dalším pomocníkem mohou být protiskluzové nástavce na hole,“ vysvětluje Jenšíková.