Rekonstrukce nástupiště ve Šťáhlavech může být přelom, říkalo se letos v květnu, když práce začínaly. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se totiž spolu s Výzkumným ústavem železničním rozhodla ve stanici testovat prototyp protihlukového zařízení. Pryžové matrice z recyklovaných pneumatik stavbaři nainstalovali pod nástupiště ke kolejím, kde vzniká největší rámus. Podaří-li se jim zvuk pohltit, mohou postupně nahradit nehezké protihlukové stěny.

Po dokončení rekonstrukce přišla na řadu kontrolní měření. A byla úspěšná. „Měření potvrdila účinnost pryžových pohlcovačů hluku. U naměřených hodnot před a po opravě došlo ke snížení hladiny hluku přibližně o 3 dB, a to bez ohledu na to, zda jde o brzdění nebo rozjezd vlaku. Podobné rozdíly vycházejí v případě všech typů vlaků," potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Podle Jana Eisenreicha ze společnosti ŽPSV, které protihluková novinka patří, lze už teď tvrdit, že projekt pomohl. „Na základě dobrých výsledků ze Šťáhlav jsme totiž zahájili výrobu takzvaných nízkých protihlukových clon. Ty fungují na podobném principu, jen je lze používat i mimo nástupiště. Na konci roku chceme první instalovat v Praze, s dalšími se počítá pro Ústí nad Labem či okolí Brna," řekl Eisenreich.

Až do testování pryžových matricí ve Šťáhlavech prý železničářům údaje o tom, jak mohou být nízké protihlukové prvky účinné, chyběly.