„Bombardier jako jeden z poražených podal proti vyhodnocení technické části výběrového řízení námitku u čínské Národní rozvojové a reformní komise,“ uvedla Lubomíra Černá, tisková mluvčí Škoda Transportation, pod níž Electric patří. Konečné rozhodnutí by mělo padnout do dvou týdnů.

„Věříme ale, že budeme potvrzeni jako vítěz,“ doufá generální ředitel Škoda Electric Jaromír Šilhánek. Pokud by nakonec plzeňský podnik neuspěl, mělo by to pro něj nepříznivé důsledky. „Tak předně bychom přišli o významný kontrakt na čínském trhu, který je velmi perspektivní a do něhož je zároveň složité proniknout. Museli bychom nejspíše přehodnotit expanzi, kterou jsme do této lokality plánovali,“ konstatuje Šilhánek.

Škoda Electric by se zároveň nedostala k vývoji nové významné technologie pohonů pro metra, které by měla patřit budoucnost. „Poškodilo by nás to, i co se týče referencí. Naši zákazníci by se mohli ptát, proč že Škoda tu zakázku nedostala,“ dodává Šilhánek.

V krátké době je to už druhý spor, který mezi sebou obě společnosti mají. „Ze strany Bombardieru je to další útok na Škodu Transportation. Začalo to v květnu lokomotivou Škoda 109E, která byla na jejich popud zabavena v Rakousku a stále zůstává ve Vídni. Stále čekáme na rozhodnutí soudu,“ sděluje ředitel Škody Transportation Josef Bernard. V tomto případě už obě firmy avizovaly, že jsou ochotny jednat o mimosoudním vyrovnání.

Zakázku na kompletní výzbroj pro čínské město Suzhou získala Škoda před dvěma týdny společně s čínskou společností Kingway Transportation. Konsorcium má do roku 2014 dodat třiadvacet pětivozových jednotek metra. První dvě sady výzbrojí by měli do Číny dorazit už v příštím roce. Zbytek se bude vyrábět přímo na místě určení.