Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by mělo do tří měsíců vědět, jak se nadobro zbavit propadliny, která se na přivaděči u borské věznice objevuje už od roku 2013.

Za vše s největší pravděpodobností může hluboko ukrytá kanalizační štola, o které nikdo nevěděl.

Znovu a znovu

Zatím po každé opravě se místo propadlo znovu. Když se to stalo naposledy, obehnalo je ŘSD značkami, jež provoz svádějí do jednoho pruhu 
a zpomalují na sedmdesát kilometrů v hodině. Ředitel plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák řekl, že v úterý uplynuly dva týdny od šetření, které se na místě konalo. „Zúčastnil se ho také zhotovitel stavby (plzeňská společnost Berger, pozn. red.) a specializovaná geotechnická firma. Rozsah propadliny je překvapil," konstatoval ředitel.

ŘSD už podle Kuťáka problém nebere jako závadu v záruční době. „Zhotovitel se ničeho špatného nedopustil, projekt dodržel. Štola, která nebyla nikde zanesená, kříží komunikaci v hloubce zhruba osmi metrů," popsal ředitel příčinu problémů.

Odvodňuje až moc

Teorie, kterou ŘSD nyní má, zní tak, že kanalizační štola odvodňuje více než je zdrávo, strhává zeminu a pod silnicí tak vzniká dutina. Je to ovšem jen domněnka, která se možná potvrdí.

„Geotechnická společnost pro nás nyní zpracovává nabídku průzkumu, kterou bychom měli obdržet do týdne. Štolu by měly prozkoumat vrtané sondy a dojít by mělo také na kamerovou zkoušku. Závěry by pak měly být známy do tří měsíců, potom bude následovat projektová dokumentace a opravy. Jaké práce bude třeba provést, se teprve dozvíme," popsal Zdeněk Kuťák, co se chystá.

Do té doby se místo dočká ještě provizorní opravy. Silničáři tam vozovku obrousí a položí na ni novou vrstvu tak, aby byla rovná. Odstraňovat budou také podstatně menší propadlinu v levém pruhu mezi sjezdem z dálnice a Plzní. Novou čtyřproudou silnici, která vede kolem věznice a ústí v Sukově ulici, otevřelo ŘSD v listopadu 2011. Stavba začala v roce 2008 a vyšla na 879 milionů korun.